Wilhelm Stenhammar 150 år firas i Sveriges Radios konserthus

Älskade orkestersånger, hänförande körmusik och en symfoni i korsdraget mellan senromantik och stramt 1900-tal. I februari fyller tonsättaren Wilhelm Stenhammar 150 år, vilket Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören firar med två konserter, fyra uruppföranden och en ny samtalsserie där de första gästerna är dirigenten Patrik Ringborg och tonsättaren Emmy Lindström.

Tonsättaren Wilhelm Stenhammar tolkas av Emmy Lindström i ett av flera uruppföranden i Berwaldhallen.

Stenhammars vindlande världar under ledning av Patrik Ringborg
Wilhelm Stenhammars andra symfoni – G-moll-symfonin – uruppfördes året efter första världskrigets utbrott och står mitt i korsdraget mellan senromantikens klangvärld och det nya seklets stramare formalism. Under ledning av dirigent Patrik Ringborg ger Radiosymfonikerna även orkesterverket Prélude och Bourrée – två fragment som var bortglömda till 2010 och som nu framförs på en scen för den andra gången någonsin. Dessutom tolkar sopranen Sofie Asplund och barytonen Jakob Högström några av Stenhammars mest älskade sånger.

Konserten sänds direkt torsdag 18/2 kl 19.03 i P2 och på Berwaldhallen Play.

Radiokören uruppför fyra beställningsverk
Vad händer när Wilhelm Stenhammars sekelskifte möter samtida körmusik? På uppdrag av Sveriges Radio och Radiokören har fyra tonsättare – Emmy Lindström, Carl Unander-Scharin, Staffan Storm och Gunnar Eriksson – skrivit nya körarrangemang med utgångspunkt från Stenhammar. Under ledning av dirigent Erik Westberg bjuder Radiokören in till en resa från svalkande senromantik till det senaste inom svensk körmusik.

Konserten direktsänds på Berwaldhallen Play lördag 20/2 kl 15.00. Sänds även fredag 26/2 kl 19.03 i P2.

Nyfiken på Stenhammar? Ny samtalsserie vill ge vidgade perspektiv på musiken
I samband med Stenhammarfirandet lanserar Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen även den nya samtalsserien Nyfiken på – ett streamat samtal som utforskar musiken ur nya vinklar. Det första samtalet har rubriken "Stenhammar, musik och politik. Eller: Vad är skönhet?" och gästas av Patrik Ringborg, dirigent, Emmy Lindström, tonsättare till det nya beställningsverket ”På ängarna doft av violer” och Johan Korssell från P2. Moderator är Berwaldhallens redaktör Hedvig Ljungar.

Johan Korssell, P2, kommer att presentera konserten som sänds i P2 och på Berwaldhallen Play den 18/2:

- Stenhammar är en av våra största svenska tonsättare och det är väldigt roligt att Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören uppmärksammar honom med både en rad fantastiska klassiker och med flera nya beställningsverk. Jag ser även mycket fram emot den nya samtalsserien Nyfiken på, vars första avsnitt handlar just om Stenhammar. I P2 laddar vi upp med en hel Stenhammar-vecka. Lyssnarna kommer bland annat att kunna höra Stenhammars egen inspelning av Fantasi i h-moll.