Ministrar möter besöksnäringen i Kolmården

Report this content

Den 31 januari samlas besöksnäringens företagare för att diskutera branschens framtid och utveckling. Besöksnäringen har som mål att fördubblas till 2020. Hur ska det gå till och vad krävs för att nå målet? Under två dagar möts branschen och politiken för att utbyta idéer och strategier. Näringsminister Annie Lööf kommer medverka och berätta om regeringens nya satsning för att öka den internationella turismen till Sverige.

2010 omsatte den svenska besöksnäringen 255 miljarder och sysselsatte drygt 162 000 personer. Exportvärdet på besöksnäringens tjänster var högre än exportvärdet av bil, järn- och stålindustrins tillsammans. 2020 ska besöksnäringen vara dubbelt så stor och sysselsätta 260 000. För att detta mål ska uppnås har besöksnäringen tagit fram en gemensam strategi – Nationell strategi för besöksnäringen.

En av hörnstenarna i den nationella strategin för besöksnäringen är destinationsutveckling – hur man utvecklar orter och platser så att de blir konkurrenskraftiga även på den internationella turismmarknaden. Den 31 januari samlas besöksnäringens företagare för att utbyta erfarenheter och diskutera destinationsutveckling och hur man ska uppnå målet om en fördubblad besöksnäring.

Näringsminister Annie Lööf och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kommer medverka på Besöksnäringens Ledarforum och berätta om hur regeringen ser på besöksnäringen och dess utveckling. Regeringen har avsatt 60 miljoner kronor under en kommande treårsperiod för att skapa ännu bättre förutsättningar för internationell turism i fler delar av landet. Lars Sandberg från Destination Stockholm kommer berätta om Stockholms-Strategin2020 som nyligen sjösattes.

Datum: 31 januari, kl 12.00 – 1 februari, 13.00
Plats: Kolmårdens Vildmarkshotell
Arrangör: Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och Svensk Turism AB

Seminarierna är kostnadsfria för journalister.
Föranmälan krävs och görs till: b.lundell@shr.se eller 0708-96 90 12

För ytterligare information, kontakta:
Björn Lundell, pressekreterare, SHR

Taggar: