Start av Fas 2a klinisk prövning med AMPK aktivator O304 i Typ 2 Diabetiker

Report this content

Betagenon AB/Baltic Bio AB startar Fas 2a ”proof-of-concept” klinisk prövning av AMPK aktivator O304 i Typ 2 Diabetiker.

Avslut av Fas 1 och start av Fas 2a klinisk prövning av O304.
Ett säkert dos-intervall av O304 för fortsatta kliniska studier etablerades i den nyligen avslutade Fas 1 studien. En dubbel-blind, placebo-kontrollerad Fas 2a studie av O304 i Typ 2 Diabetiker med blodsocker och hjärt-kärlfunktion som kliniska parametrar har startat. För att finansiera Fas 2a studien har Betagenon AB genomfört en nyemission på 25 miljoner kronor.

Om typ 2 diabetes (T2D) och associerade komplikationer.
Ökat kaloriintag och stillasittande har lett till en epidemisk ökning av energi-obalans/fetma, fettlever och T2D, med ökad risk för hjärt-kärl sjukdomar. Mindre än10% av de snart 400 miljonerna Typ 2 Diabetikerna förväntas leva ett komplikationsfritt liv. Det finns därför ett stort behov av nya mediciner som kan förhindra/bota T2D och associerad hjärt-kärlsjukdom.

Om AMP Aktiverat Protein Kinas (AMPK)
Minskat kaloriintag och fysisk aktivitet reducerar energinivån i cellen vilket minskar fetma och risken för utveckla T2D och hjärt-kärlsjukdom. Enzymet AMPK reglerar energibalansen både på cell- och organismnivå och aktiveras när energinivån i cellen sjunker. AMPK återställer energinivån genom att samtidigt blockera de processer som kräver energi och genom att öka förbränning av socker och fett. AMPK ökar också blodflödet och därmed mängden socker, fett och andra näringsämnen som når vävnader och organ. AMPK aktiviteten minskar med ålder, fetma och inaktivitet och genom att aktivera AMPK på kemisk väg ”luras” kroppen att svara som vid träning och/eller begränsat kaloriintag och bränner socker och fett vilket reducerar fetma, fettlever, T2D och associerade hjärt-kärlsjukdomar.

Om AMPK aktivator O304
Som förväntat av en AMPK aktivator skyddar O304 i djur mot fetma, fettlever, höga blodfetter, högt blodsocker och diabetes orsakade av högt kaloriintag. Under dessa förhållanden så förbättrar O304 också pumpförmågan hos vänster hjärtkammare och ökar perifert blodflöde och den fysiska uthålligheten. O304 är därför lovande som ett läkemedel mot fetma-inducerad T2D och associerad hjärt-kärl sjukdom.

Betagenon AB är ett privatägt svenskt Bioteknologibolag, och Baltic Bio AB är ett dotterbolag till investmentbolaget Fort Knox Förvaring AB, Umea, Sweden.
Contact:
thomas.edlund@betagenon.com