Betolar får ett kapitallån på sju miljoner euro från statens Klimatfond för utveckling av en digital plattform

Klimatfonden, som ägs av finska staten, har beslutat bevilja Betolar ett kapitallån på sju miljoner euro för utveckling en AI plattform och en digital marknadsplats som utnyttjar Betolars databas för restprodukter. Detta är den första finansiering som Klimatfonden riktar mot en digital lösning.

26.11.2021

”Vårt mål är att skapa ett affärsdatasystem omkring vårt affärsverksamhetsmodell som grundar sig på insamlad data från geopolymerteknik. En marknadsplats som effektiviserar minskningen av utsläpp utgör en betydande del av Betolars långsiktiga strategi som hör samman med utnyttjandet av artificiell intelligens. Klimatfondens finansiering har en egen tydlig roll i vår affärs- och finansieringsplan”, berättar Betolars verkställande direktör Matti Löppönen.

Det nya i den nu finansierade lösningen är att de restprodukter som ersätter cement och andra råvaror samt den receptik som förenar dessa införs på en digital plattform. Syftet med plattformen är att i framtiden fungera som en digital marknadsplats för Betolars lösningar i framtiden och som en mötesplats för tillverkare av betongprodukter och industriella biprodukter

Den smarta plattformens affärsmodell  är avsedd att öka minskningen av utsläpp från byggråvaror i en större skala än utan en digital lösning.

”Betolar är Klimatfondens första finansieringsobjekt vad gäller digitala lösningar och om detta lyckas hör lösningen samman med en omfattande global potential för minskade utsläpp”, konstaterar Paula Laine, verkställande direktör för Klimatfonden.

Kapitallånet riktar sig särskilt till en kommersialisering av plattformen. Lånet lyfts i tre rater utgående från de milstolpar för kommersialiseringen av den digitala plattformen som Betolar och Klimatfonden har kommit överens om. Lånet har prissatts med en ränta enligt marknadsvillkor i enlighet med EU:s tabell för referensräntor. Dessutom ingår en räntepremie.

”Ett bolag som strävar efter kraftig tillväxt hör samman med betydande finansieringsbehov och risker. I Betolars finansieringsplan bildar de olika delarna en helhet som kompletterar varandra, både vad gäller allokering och fördelningen av risker”, motiverar Laine bolagets finansieringsbeslut.

Betolar har under tidigare finansieringsrundor samlat in cirka nio miljoner euro från kapitalinvesterare. Bolaget meddelade 18.11.2021 att bolaget planerar en börsintroduktion på Nasdaq First North Growth Market Finland och att målet med emissionen är att samla in ett kapital på 30 miljoner euro.

”Med hjälp av lånet från Klimatfonden siktar vi på att effektivisera vårt utvecklingsarbete och därmed snabbare kunna se de positiva effekterna på klimatet på en global nivå”, konstaterar Löppönen.

De viktigaste investerarna från tidigare finansieringsrundor har varit Ajanta, Ahti Invest, Entrada, Kiilto Ventures, Kilo Invest, Nidoco, Taaleri, Voima Ventures och Valve. Om den planerade emissionen förverkligas utgörs ankarinvesterarna av Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen, vissa fonder som förvaltas av Sb-Fondbolag Ab, Ahlström Invest B.V, Nidoco AB, Sjömanspensionskassan och S-Banken Fenno Aktie. Investerarna har förbundit sig till att under emissionen teckna aktier till ett sammanlagt belopp på 24 miljoner euro.

Betolar Abp
kommunikation

Mer information om Betolar:

Jo Hooke, Gong Communications: Jo.Hooke@gongcommunications.com +44 (0) 20 7935 4800

Mer information om Klimatfonden:

Saara Mattero, kommunikationsdirektör, Klimatfonden, tfn. +358 400 114 777, saara.mattero@ilmastorahasto.fi

Om Betolar

Betolar Abp är ett finskt materialteknikföretag som erbjuder produktion av hållbar betong med låg kolhalt med Geoprime®-lösningen. Lösningen omvandlar flera tidigare oanvända, massiva industriella biprodukter till en cementersättning.

Betolars artificiell intelligensinnovation kan avsevärt minska CO2-utsläppen jämfört med traditionell cementbaserad betongproduktion genom att optimera befintliga tillverkningsprocesser. Betolars uppdrag är att möjliggöra grön omvandling av olika branscher globalt, särskilt inom bygg-, process- och energibranschen genom att tillhandahålla lösningar för att utnyttja företagets unika materialteknik.

Betolar grundades 2016 och har sitt huvudkontor i Kannonkoski, Finland. För mer information besök https://www.betolar.com/

Om Klimatfonden

Klimatfonden Ab är ett statligt ägt specialföretag vars verksamhet fokuserar på att bekämpa klimatförändringar, påskynda lågkoldioxidindustrin och främja digitalisering. Klimatfonden finansierar klimatprojekt av betydande omfattning, där företagets ekonomiska bidrag möjliggör att projektet kan genomföras generellt, i större skala eller tidigare än med annan finansiering.