Betsson AB (publ) Delårsrapport januari - september och Q3 2018

Intäkterna ökade med 21% i Q3
EBIT ökade med 57% i Q3

Kvartalet: juli - september

• Koncernens intäkter uppgick till 1 426,8 (1 180,6) mkr, en ökning med 21 procent, varav 16 procent organisk tillväxt.
  • Alla regioner visade tillväxt i kvartalet.
  • Kasinointäkterna ökade med 22 procent och intäkter från Sportboken ökade med 23 procent, med en sportboksmarginal på 7,4 (7,1) procent.
  • 1,8 procent av koncernens intäkter under det tredje kvartalet var hänförliga till fotbolls-VM som slutade den 15 juli 2018.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 340,2 (216,0) mkr, en ökning med 57 procent. Ökningen berodde främst på effektiviseringar som givit skalfördelar.
  • Rörelsemarginalen var 23,8 (18,3) procent.

Perioden: januari - september

• Koncernens intäkter uppgick till 3 983,2 (3 460,0) mkr, en ökning med 15 procent varav 11 procent organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 852,3 (663,8) mkr, en ökning med 28 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 764,5 (587,6) mkr, vilket motsvarar 5,52 (4,25) per aktie, en ökning med 30 procent.
  • Operationellt kassaflöde uppgick till 984.0 (667,7) mkr.

Nyckeltal

mkr Q3 2018   Q3 2017   ∆    jan-sep 2018   jan-sep 2017   ∆    jan-dec 2017

Intäkter 1 426,8   1 180,6   21%   3 983,2   3 460,0   15%   4 716,5
Bruttoresultat 1 009,5   859,0   18%   2 841,9   2 516,4   13%   3 419,4
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 423,5   285,1   49%   1 085,8   861,0   26%   1 149,8
Rörelsemarginal (EBITDA) 29,7%   24,1%   -    27,3%   24,9%   -    24,4%
Rörelseresultat (EBIT) 340,2   216,0   57%   852,3   663,8   28%   882,2
Rörelsemarginal (EBIT) 23,8%   18,3%   -    21,4%   19,2%   -    18,7%
Resultat efter skatt 305,1   187,0   63%   764,5   587,6   30%   786,5
Resultat per aktie, kr 2,20   1,35   63%   5,52   4,25   30%   5,68
Operativt kassaflöde 400,8   220,4   82%   984,0   667,7   47%   946,7
Intäkter, Kasino 1 066,3   871,1   22%   3 005,8   2 570,6   17%   3 437,9
Bruttoomsättning, Sportbok 6 151,3   5 391,0   14%   18 150,9   17 152,1   6%   23 117,5
Intäkter, Sportbok 338,9   275,1   23%   902,7   781,0   16%   1 140,3
Marginal efter fria vad 7,4%    7,1%   -    6,7%   6,5%   -    6,9%
Deponeringar 4 853,4   4 100,1   18%   13 708,4   11 945,6   15%   16 308,0
Aktiva kunder 687 390   619 032   11%

VD-ord från Pontus Lindwall:

"Intäkterna för det tredje kvartalet 2018 var 1 426,8 (1 180,6) mkr, en ökning med 21 procent jämfört med samma kvartal 2017. Den organiska tillväxten i kvartalet var 16 procent. Samtliga regioner visade tillväxt, men Västeuropa och Norden växte starkast. Sportboksintäkterna ökade med 23 procent med en sportboksmarginal på 7,4 procent, vilket är något högre än samma kvartal förra året. Kasinointäkterna ökade med 22 procent.

Rörelsresultatet (EBIT) för kvartalet var 340,2 (216,0) mkr, en ökning med 57 procent jämfört med samma kvartal 2017. Det förbättrade resultatet är en effekt av skalbarheten i Betssons verksamhet och visar att produktförbättringar och fortsatt fokus på effektivitet ger högre vinst.

Skalfödelar
Intäktsökningen har uppnåtts genom produktförbättringar och mer effektiva marknadsinvesteringar. Under det tredje kvartalet har en omfördelning av marknadsföringsinvesteringarna mellan olika marknader, och också i mixen av traditionell marknadsföring och affiliatemarknadsföring, gjort det möjligt att öka intäkterna på ett effektivt sätt. Vi förväntar oss att investeringarna i marknadsföring kommer att öka framöver när onlinespellicenser införs i Sverige. Betsson var bland de första att ansöka om svensk onlinespellicens.

Betssons dotterbolag Corona Ltd har bötfällts med 300 000 euro av den nederländska spelmyndigheten (KSA). Corona har överklagat böterna. Betsson ser Nederländerna som en långsiktigt viktig marknad och har ambitionen att kanalisera nederländska kunder in i det licensierade systemet när marknaden omregleras.

Det andra och det tredje kvartalet 2018 visade stark tillväxt, delvis drivet av fotbolls-VM. Vi fortsätter att arbeta efter vår ”back on track”-plan vilken omfattar flera produkt- och teknologiförbättringar, ytterligare effektiviseringar och fokus på kärnmarknaderna. Det fjärde kvartalet har startat med dagliga intäkter högre än de genomsnittliga dagliga intäkterna för hela det fjärde kvartalet förra året.”

Presentation av delårsrapporten
Betsson bjuder in media, analytiker och investerare till Betssons kontor på Regeringsgatan 28 i Stockholm, onsdagen den 24 oktober 2018 klockan 09:00 CET då VD Pontus Lindwall och CFO Kaaren Hilsen presenterar delårsrapporten.

Efter presentationen, som kommer att hållas på engelska, ges utrymme för frågor och diskussion. Det är även möjligt att delta via webbsändning eller telefon.

För att ta del av presentationen via telefon, ring:
UK: +44 2033645374
SE: +46 850556474
US: +1 8557532230

För att följa presentationen via webbsändning, besök www.betssonab.com eller

Pontus Lindwall, VD

Kaaren Hilsen, CFO
+46 (0)8 506 403 00, kaaren.hilsen@betssonab.com

Pia Rosin, VP Corporate Communications
+46 (0)736 00 85 00, pia.rosin@betssonab.com

Denna information är sådan information som Betsson AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2018 kl. 07.30 CET.