• Betsson AB/

Betsson investerar i ett strategisk samarbete med TG Lab UAB på den Nordamerikanska marknaden

Betsson Perch Investments AB, ett dotterbolag till Betsson AB (publ), har förvärvat 35 procent av aktierna i Strive Platform Ltd  (Strive). Köpeskillingen uppgår till 6,5 miljoner USD. I samband med lanseringen i USA, som planeras till andra halvan av 2021, har Betsson en option att öka andelen aktier i bolaget med ytterligare 5 procent för 1 miljon USD. Betsson kommer även ge ett konvertibelt lån till bolaget på totalt 2,5 miljoner USD.

I rapporten för det fjärde kvartalet 2020 annonserade Betsson ett samarbete med TG Lab UAB (TG Lab), ett internationellt ledande teknik- och utvecklingsbolag inom iGaming. Genom samarbetet kan Betsson utnyttja bolagets moderna och skräddarsydda Player Account Management system (PAM), specifikt anpassad till den amerikanska spelmarknaden, vilket stöttar Betssons inträde i USA. TG Lab har därefter startat Strive, en nordamerikansk enhet som tar tillvara den nya teknologin, immateriella rättigheter samt marknadsledande expertkunskap, en verksamhet som Betsson nu investerar i.

Betssons sportbok kommer att vara den första sportboken som integreras med Strives PAM och skapar därmed ett attraktivt erbjudande för den amerikanska marknaden. Genom investeringen kompletterar Betsson sitt egenutvecklade sportboks-erbjudande och breddar därmed sitt totala kunderbjudande.

”Den här investeringen är ytterligare en viktig milstolpe i vår USA-etabering. Den stöttar vår B2C-lansering med Betsafe i Colorado och breddar dessutom Betssons erbjudande i USA. På den amerikanska marknaden finns bara ett fåtal PAMs och sportböcker som är uppbyggda för att kunna anpassas till olika regulatoriska miljöer i olika stater på ett effektivt sätt. Investeringen sammanför två högkvalitativa självständiga spelteknologier till den amerikanska marknaden”, säger Pontus Lindwall, VD på Betsson AB.

För ytterligare information, kontakta:

Pontus Lindwall, VD Betsson AB och koncernchef

Denna information är sådan information som Betsson AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 April 2021 kl. 14:45 CEST.

Betsson AB (publ) är ett holdingbolag som investerar i och förvaltar snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget är ett av de största inom onlinespel i Europa och har som ambition att växa snabbare än marknaden, både organiskt och genom förvärv. Detta ska ske på ett lönsamt och hållbart sätt, och med olika lokala anpassningar. Betsson AB är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap (BETS).