Betsson redovisar nyckeltal för riskfyllt spelande i Sverige

Betsson välkomnar initiativen på senare tid inom vår bransch som syftar till att öka transparensen och sprida kunskap om riskfyllt spelande i Sverige, samt hur man kan ändra kundernas spelbeteende genom förebyggande kontakter. Betsson kommer därför att från och med idag börja redovisa nyckeltal för riskfyllt spelande för den svenska marknaden.

Spel är ett utbrett folknöje i Sverige. Enligt Folkhälsomyndighetens senaste undersökning (2021) uppgav mer än hälften av de tillfrågade att de spelat om pengar det senaste året. Betsson har sedan 60 år tillbaka i tiden varit en del av den svenska spelmarknaden. Idag tillhandahåller vi endast spel över internet vilket ger oss goda möjligheter att följa kundernas spel. Vår vision på Betsson är att erbjuda den bästa spelupplevelsen för våra kunder.

För de allra flesta av Betssons kunder är spel en form av nöje som ger glädje och spänning i vardagen, i konkurrens med många andra former av underhållning.

En av Betssons målsättningar är att säkerställa att kunderna spelar av rätt anledning – för att ha roligt.

Tyvärr finns det dock en mindre andel spelare som utvecklar ett ohälsosamt förhållningssätt till spel, där spelandet inte längre är en trevlig fritidssysselsättning. Det är alltid spelarna själva som bestämmer över sitt spelande och gör sina egna val, men som spelföretag har Betsson ett ansvar för att hjälpa kunderna att kontrollera sitt spelande samt att försöka identifiera och hjälpa de kunder som riskerar att få problem med spelandet. Vår erfarenhet visar att proaktiva kontakter med kunder som spelar riskfyllt ger effekt och leder till att deras spelande minskar.

Betsson kommer därför redan nu att börja redovisa nyckeltal för riskfyllt spelande för den svenska marknaden. Från och med idag kommer följande nyckeltal att redovisas två gånger om året:

● Hur stor andel av våra spelare som vi kontaktar till följd av riskspelande.

● Vad effekten blir av sådana kontakter (andel som minskat sitt spelande).

● Hur mycket dessa personer i genomsnitt minskade sitt spelande.

● Hur stor andel av de spelare vi kontaktat som valt att stänga av sig från spel.

Betsson informerar samtliga spelare i Sverige om ansvarsfullt spel.

För perioden juli-december 2022 rapporteras följande nyckeltal för Betssons varumärken i Sverige.

Andelen av aktiva spelare som kontaktades av Betsson vid misstänkt eller identifierat riskfyllt spelande uppgick till 0,9 procent.

Andelen av de kontaktade spelarna enligt ovan som minskade sitt spelande uppgick till 77%.

Spelandet i pengar för de kontaktade spelarna minskade i genomsnitt med 83%.

Av de spelare som Betsson kontaktade valde 5% att stänga av sig från spel.

Nyckeltalen finns även under Ansvarsfullt spelande på Betsson AB:s webbsida.

För ytterligare information:

Roland Glasfors, Vice President Communications & Investor Relations, Betsson AB
ir@betssonab.com

Betsson AB (publ) är ett holdingbolag som investerar i och förvaltar snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget är ett av de största inom onlinespel i Europa och har som ambition att växa snabbare än marknaden, både organiskt och genom förvärv. Detta ska ske på ett lönsamt och hållbart sätt, och med olika lokala anpassningar. Betsson AB är noterat på Nasdaq Stockholm (BETS B).