Geografisk spridning och kostnadskontroll ger lönsamhet trots marknadsutmaningar

Kvartalet april – juni 2019

• Koncernens intäkter uppgick till 1 277,7 (1 346,4) mkr, en minskning med 5 procent, varav 4 procent organiskt.
  • Kasinointäkterna minskade med 10 procent och intäkterna från Sportboken ökade med 14 procent, med en Sportbokmarginal på 7,8 (6,3) procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 196,9 (300,7) mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,4 (22,3) procent.
  • Det underliggande rörelseresultatet (justerat för 19 mkr avseende en bot) uppgick till 215,9 mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 16,9 procent.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 390,6 (271,2) mkr, en ökning med 44 procent.

Perioden januari – juni 2019

• Koncernens intäkter uppgick til 2 608,3 (2 556,4) mkr, en ökning med 2 procent, varav 1 procent organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 452,1 (512,1) mkr, en minskning med 12 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 400,9 (459,4) mkr, vilket motsvarar 2,90 (3,32) kronor per aktie.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 605,1 (583,3) mkr.
  • I juni överfördes 538,4 mkr till aktieägarna.

Andra kvartalet

Intäkterna uppgick till 1 277,7 mkr, en minskning med 5 procent jämfört med andra kvartalet 2018. Betssons geografiska spridning är tillsammans med produktmixen förklaringen till en god intäktsnivå trots sättningen i den svenska marknaden och nedgången i Holland. Sportboken utvecklades väl jämfört med andra kvartalet 2018, som innehöll fotbolls-VM, med en organisk tillväxt av bruttoomsättningen med 7 procent, intäktsökning med 14 procent och en sportboksmarginal om 7,8 procent. Rörelseresultatet (EBIT) som för det andra kvartalet uppgick till 196,9 (300,7) mkr påverkades negativt av ökade spelskatter, ökade kostnader för betalningslösningar samt av en bot från den svenska Spelinspektionen om 19 mkr. Tack vare fortsatt god kostnadskontroll kan vi trots dessa utmaningar redovisa en rörelsemarginal på 15,4 procent. Den underliggande rörelsemarginalen, justerad för boten, var 16,9 procent.

VD-ORD
Marknadsutmaningar för industrin men långsiktigt goda möjligheter för Betsson

”Spelindustrin genomgår omställningar och det andra kvartalet har inneburit utmaningar på flera för Betsson viktiga marknader. I Sverige har Spelinspektionen dragit tillbaka licensen för en operatör medan andra operatörer mottagit varningar och böter, däribland ett av Betssons rörelsedrivande dotterbolag. Betsson har överklagat boten eftersom vi anser att vi verkade inom de givna riktlinjerna.

Som vi rapporterade för första kvartalet så har de operationella dotterbolagen gjort anpassningar i det nederländska kunderbjudandet för att erhålla licens så snart det är möjligt. Efter en negativ påverkan på intäkterna i direkt anslutning till dessa förändringar har intäkterna stabiliserats och vi är övertygade om att Betsson är rätt positionerade för en långsiktig positiv utveckling och tillväxt. Nuvarande information möjliggör inte en tydlig bedömning avseende tidsaspekten för licensieringsprocessen, men vi välkomnar KSAs tydliga ambition att uppnå en hög kanaliseringsgrad. En annan marknad som har mött utmaningar under andra kvartalet är Norge, där blockeringar av betalningar försvårat för operatörer att erbjuda kunderna effektiva betalningslösningar.

Samtidigt har andra marknader, såväl lokalt reglerade som icke lokalt reglerade, där vi är verksamma utvecklats starkt vilket visar på Betssons förmåga att konkurrera framgångsrikt när marknadsförutsättningarna stabiliseras. Jag är trygg i min uppfattning om Betssons förmåga och våra strategiska möjligheter att långsiktigt driva en lönsam affär med tillväxt och goda marginaler på reglerade marknader. Vi har även en geografisk spridning som kompenserar för tillfälliga nedgångar på enskilda marknader.

Under 2018 vidtog vi flera åtgärder för att till exempel kunna absorbera högre spelskatter och vi kunde snabbt se resultaten av dessa. Vi har en stark, kompetent och effektiv organisation och en ändamålsenlig kostnadsstruktur. Vår egenutvecklade teknologi möjliggör marknadsanpassningar och kostnadseffektiv tillväxt. Naturligvis påverkas resultatet när flera förändringar på betydande marknader sker samtidigt, men det påverkar inte vår övertygelse att Betsson står starkt positionerade i industrin.

Vi har en god finansiell ställning och vi utvärderar kontinuerligt ytterligare marknader att växa på i framtiden. Med Betssons goda kostnadskontroll och egenutvecklade teknologi ser vi goda möjligheter att möta marknadsförändringar samt erbjuda konkurrenskraftiga produktlösningar.”

PRESENTATION AV DELÅRSRAPPORTEN

Betsson bjuder in media, analytiker och investerare till Betssons kontor på Regeringsgatan 28 i Stockholm, fredagen den 19 juli 2019 klockan 09:00 CET då VD Pontus Lindwall och tf CFO Kristian Saliba presenterar kvartalsrapporten. Efter presentationen, som hålls på engelska, ges utrymme för frågor och diskussion. Det är även möjligt att delta via webbsändning eller telefon.

UK: +44 33 33 00 08 04
SE: +46 8 56 64 26 51
US: +1 63 19 13 14 22

Använd därefter koden: 80494612#

För att följa presentationen via webbsändning, besök www.betssonab.com eller

KONTAKTUPPGIFTER
Pontus Lindwall, Koncernchef och VD Betsson AB

Kristian Saliba, tf CFO
kristian.saliba@betssongroup.com

Anna Ulinder, IR Manager
+46 (0)8 506 403 00, ir@betssonab.com

Denna information är sådan information som Betsson AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2019 kl. 07.30 CET.