Kommuniké från årsstämma i Betsson AB (publ)

Betsson AB (publ) höll under onsdagen den 10 maj 2023 sin årsstämma varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

Fastställande av balans- och resultaträkningar

Stämman beslutade att fastställa moderbolagets samt koncernens balans- och resultat-räkningar för 2022.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.

Styrelse och revisor

Stämman omvalde Eva de Falck, Peter Hamberg, Eva Leach, Pontus Lindwall, Johan Lundberg, Louise Nylén och Tristan Sjöberg till styrelseledamöter. Johan Lundberg omvaldes till styrelseordförande. Vidare omvaldes PricewaterhouseCoopers AB till revisor.

Stämman beslutade om arvoden till styrelsen och revisorn enligt valberedningens förslag.

Godkännande av styrelsens ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport för 2022.

Långsiktigt prestationsaktieprogram 2023

Stämman beslutade att inrätta ett prestationsbaserat incitamentsprogram samt om överlåtelse av egna aktier till deltagarna i programmet.

Programmet innebär i huvudsak att deltagarna kommer att erhålla en prestationsaktierätt vederlagsfritt, motsvarande 225 procent av deltagarnas individuella fasta bruttolön per den 1 januari 2023, vilket, baserat på uppfyllandet av prestationsvillkor (intäkter, EBIT, operativt kassaflöde och ESG) under prestationsperioden, berättigar till tilldelning av aktier av serie B. Prestationsperioden löper mellan januari 2023 och december 2025 och tilldelning av prestationsaktier kommer att ske under andra kvartalet 2026. Programmet kommer att ha cirka 15 deltagare bestående av VD, koncernledning och operativ ledning. Styrelsen kommer att fastställa målnivåer för prestationsvillkoren gällande intäkter, EBIT och operativt kassaflöde.

Vid maximal tilldelning av prestationsaktier kommer antalet aktier uppgå till 1 100 379 serie B-aktier i Betsson, vilket motsvarar en utspädningseffekt om cirka 0,8 procent av aktiekapitalet och cirka 0,4 procent av rösterna.

Införande av automatiska aktieinlösenförfaranden

Stämman beslutade att införa två separata automatiska aktieinlösenförfaranden. Inlösenförfarandena innebär att totalt cirka 59,7 miljoner euro, motsvarande 0,436 euro per aktie, kommer att skiftas ut till bolagets aktieägare. De beslut som fattades beträffande var och ett av de två aktieinlösenförfarandena inkluderade:

• genomförande av uppdelning av aktier, där varje befintlig aktie delas i två aktier,
  • minskning av aktiekapitalet genom automatisk inlösen av aktier, samt
  • ökning av aktiekapitalet genom fondemission.

Avstämningsdag för uppdelningen av aktierna kommer för det första inlösenförfarandet att vara den 22 maj 2023 och för det andra inlösenförfarandet att vara den 8 september 2023. Ett växlingsförfarande av inlösenlikviden, från euro till svenska kronor, kommer ske den 17 maj 2023 respektive den 6 september 2023. Handel i inlösenaktier kommer ske från den 24 maj 2023 till och med den 7 juni 2023 respektive den 12 september 2023 till och med den 25 september 2023. Avstämningsdag för inlösen kommer vara den 12 juni 2023 respektive den 28 september 2023. Betalning beräknas ske genom Euroclear Sweden AB:s försorg den 15 juni 2023 respektive den 3 oktober 2023.

Bemyndigande

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, fram till nästa årsstämma, besluta om återköp och överlåtelse av aktier av serie B, vid ett eller flera tillfällen. Bemyndigandet innebär att styrelsen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, får besluta om överlåtelse av bolagets egna aktier som likvid vid förvärv av företag eller verksamhet till ett pris motsvarande börskursen vid överlåtelsetillfället. Bemyndigandet är begränsat till att bolagets innehav inte får överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget, varvid även ska beaktas eventuella aktier som styrelsen beslutat emittera med stöd av bemyndigandet i enlighet med punkten nedan.

Stämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att besluta om emission av aktier och/eller konvertibler, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Detta kan ske genom kontant betalning, apportegendom eller genom kvittning. Bemyndigandet är begränsat såtillvida att det högst får omfatta sammanlagt 14,3 miljoner aktier av serie B, vilket motsvarar en utspädning om cirka 10 procent av aktiekapitalet och cirka 5 procent av rösterna, varvid även ska beaktas eventuella aktier som styrelsen beslutat överlåta med stöd av bemyndigandet i enlighet med föregående punkt.

Protokoll

Protokollet från årsstämman, inklusive de fullständiga besluten, kommer att finnas tillgängligt på bolagets webbplats, www.betssonab.com.

För ytterligare information, kontakta:

Fanny Mannheimer, bolagsjurist Betsson AB
fanny.mannheimer@betssonab.com

Betsson AB (publ) är ett holdingbolag som investerar i och förvaltar snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget är ett av de största inom onlinespel i Europa och har som ambition att växa snabbare än marknaden, både organiskt och genom förvärv. Detta ska ske på ett lönsamt och hållbart sätt, och med olika lokala anpassningar. Betsson AB är noterat på Nasdaq Stockholm (BETS).