Nolato AB ingår elköpsavtal av förnybar energi i Sverige med Better Energy

Report this content

Nolato, en global utvecklings- och tillverkningspartner av polymerprodukter för en rad kunder inom medicinsk teknik, läkemedel, konsumentelektronik, hygien, telekom och fordonsindustrin, har tecknat ett 10-årigt elköpsavtal (PPA) med Better Energy. Genom detta avtal kommer Nolato att använda förnybar energi från en nybyggd solpark för att täcka en betydande del av sin elförbrukning i Sverige.

Drivkraft för hållbarhetsstrategi

Nolato fortsätter att implementera strategier för att minska sitt miljöavtryck samtidigt som de säkrar tillgången till förnybar elektricitet. Att köpa förnybar energi genom PPA-avtal är en viktig del av deras strategi för att minska koldioxidutsläppen med 80 % till 2025.

"Att köpa förnybar elektricitet för våra svenska produktionsanläggningar genom att integrera en ny solpark är en effektiv strategi för att få direkt tillgång till ursprungsgarantier för förnybar elektricitet och säkra våra utsläppsminskningar. Samtidigt minskar det vår exponering för prisvolatilitet, vilket bidrar till stabilitet och ger oss bättre insikt i våra framtida elkostnader," säger Christer Wahlquist, koncernchef för Nolato. "Elköpsavtalet med Better Energy ger oss möjlighet att gå mot mer hållbara affärer samtidigt som vi fattar ett bra affärsbeslut, tar vårt ansvar och bidrar med mer elproduktion till nätet."

Tillverkning med grön elektricitet

Better Energy’s partnerskap med Nolato speglar en växande trend där industriella tillverkare vänder sig till förnybara elköpsavtal för att driva sin verksamhet med grön elektricitet. Nolato inser att genom att addera grön elektricitet till sin energimix, minskar de sin exponering för prisvolatilitet och kan samtidigt röra sig mot mer hållbara affärer. Under det senaste året har Better Energy sett ett ökande antal storskaliga tillverkare anta förnybara elköpsavtal över sina marknader.

"Nolato visar att tillverkare med stora och komplexa verksamheter kan göra skillnad genom att köpa additionell grön energi," säger Mikkel Thorup, Senior Director för elköpsavtal på Better Energy. "Vi är stolta över vår växande grupp av PPA-partners i Sverige, som representerar företag från olika sektorer som är engagerade i att minska sin miljöpåverkan."

Ny förnybar energiproduktion för Sverige

PPA-avtalet bidrar till att etablera en ny solpark nära Studsvik, sydväst om Stockholm. Parken förväntas producera 25 GWh elektricitet årligen — motsvarande elförbrukningen för 5000 svenska hushåll, varav Nolato kommer att köpa mer än hälften av den producerade energin. Solparken som sträcker sig över mer än 23 hektar är belägen inom Nyköpings kommun.

Medieförfrågningar
Andreas Brännström | VD Better Energy Sweden | +46 705 084 402| ab@betterenergy.se

Taggar: