P Capital Partners och Better Energy ingår kreditfacilitet på 175 miljoner euro för finansiering av nya energiparker

Report this content

P Capital Partners (PCP), en svensk kapitalförvaltare med fokus på företagsutlåning, och Better Energy fortsätter sitt samarbete genom att utöka och förlänga en befintlig lånefinansiering tillhandahållen av PCP till Better Energy. Lånefaciliteten som uppgår till 175 miljoner euro, kommer att tillhandahållas genom ett 6-årigt kreditavtal som kommer att bidra till Better Energys framtida tillväxt i sina kärnmarknader.

Medel avsatta för konstruktion av energiparker

Med över 13 GW i sin projektportfölj stärker finansieringen Better Energys förmåga att utveckla, konstruera och driva energiparker över hela Europa. Avtalet kommer främst att finansiera kostnaderna för att driva projekt från utveckling till drift i företagets värdekedja. För att maximera sin påverkan prioriterar Better Energy storskaliga energiparker som ger plats för naturen och skapar värde för regionen. Den utvidgade finansieringen från PCP är ytterligare ett uttryck för finansiella partners tillit till Better Energys arbete med att etablera långsiktiga partnerskap byggda på gemensamt förtroende.

"Baserat på de resultat de ser återkommer investerare och finansiärer för att stödja vår verksamhet", säger Flemming Meineche, Director of Debt Partnerships & Structuring på Better Energy. "Better Energy tror på långsiktiga partnerskap. Efter att ha samarbetat med PCP under de senaste fyra åren ser vi fram emot att fortsätta det goda samarbetet med dem i framtiden. Det fortsatta samarbetet är ett starkt tecken på förtroende och ömsesidig förståelse för vad som krävs för att driva den gröna omställningen."

Gemensam vision om förnybara energisystem

PCP och Better Energy delar en gemensam filosofi om hållbar utveckling och ambitionen om att driva övergången till förnybara energisystem och skapa långsiktiga partnerskap. Finansieringen kommer att tas från PCP:s Fund V och Transition Fund. År 2019 erhöll Better Energy 100 miljoner euro från PCP:s Fund IV. Better Energys integrerade värdekedja och förmåga att väsentligt öka tillgången på förnybar energi de kommande åren var avgörande faktorer i PCP:s finansieringsbeslut.

"Vi fortsätter att imponeras av Better Energys förmåga att göra en meningsfull påverkan på Norra Europas framsteg mot ett energisystem baserat på förnybar energi," säger Petter Lindblad, Investment Director på P Capital Partners.

"Better Energy ger oss och våra investerare möjlighet att tillhandahålla det kapital som behövs för att förverkliga gröna energiprojekt," tillägger Petter Björklén, Managing Director på P Capital Partners.

Samarbete med likasinnade finansiella partners

Finansiella partnerskap med ett brett spektrum av investerare, inklusive PCP, har spelat en viktig roll för Better Energys förmåga att etablera över 120 förnybara energiparker. Tillgång till kapital gör det möjligt för Better Energy att öka omfattningen på sina projekt, både när det gäller producerad grön energi och områden avsatta för naturen. De 175 miljoner euro i finansiering är ett ytterligare exempel på värdet av långsiktiga finansiella partnerskap som direkt påverkar övergången till grön energi.

Medieförfrågningar

Andreas Brännström | VD Better Energy Sweden | +46 705 084 402| ab@betterenergy.se

Förfrågningar om finansiering

Flemming Meineche | Better Energy | Director of Debt Partnerships & Structuring | +45 29 44 89 12 | fme@betterenergy.dk

Petter Lindblad| P Capital Partners | Investment Director | +46 73 823 38 59  | pl@pcapital.se

Petter Björklén| P Capital Partners | Managing Director | +46 72 700 05 33 | pb@pcapital.se

Om Better Energy

Better Energy är ett förnybart energibolag som skapar ny grön energi. Vi utvecklar, bygger, äger och driver stora förnybara energiparker med ett integrerat fokus på lokalt och regionalt värdeskapande och ett starkt engagemang i naturen. Elektriciteten vi säljer är billigare än kol, olja och gas, och vi är en av de snabbast växande leverantörerna av solenergi i Norra Europa med en pipeline på över 13 GW förväntad effekt.

Om P Capital Partners

PCP är en svensk kreditinvesterare som tillhandahåller skräddarsydd lånefinansiering för expansion och tillväxt av företag i Norra Europa genom långsiktiga partnerskap. Sedan 2002 har PCP gjort över 160 investeringar och tillhandahållit över 4 miljarder euro till våra samarbetspartners. PCP har sitt huvudkontor i Stockholm.

Taggar:

Snabbfakta

P Capital Partners (PCP) och Better Energy fortsätter sitt samarbete genom att utöka och förlänga en befintlig lånefinansiering tillhandahållen av PCP till Better Energy. Lånefaciliteten som uppgår till 175 miljoner euro, kommer att tillhandahållas genom ett 6-årigt kreditavtal som kommer att bidra till Better Energys framtida tillväxt i sina kärnmarknader.

Citat

Flemming Meineche, Director of Debt Partnerships & Structuring