Pressinbjudan: IKEA Foundation, UNHCR och Better Shelter lanserar innovativ temporär bostad för flyktingar

Report this content

IKEA Foundation, UNHCR och Better Shelter bjuder in till ett pressmöte för att presentera en ny temporär bostadslösning för flyktingar, som utvecklats av svenska företaget Better Shelter. I samband med pressmötet kommer även den första stora ordern att offentliggöras.

Det finns 54 miljoner flyktingar i världen. En stor utmaning är att tillhandahålla ett värdigt och tåligt boende i flyktinglägren. Sedan 2013 har det svenska företaget Better Shelter i samarbete med IKEA Foundation, och UNHCR arbetat med att utveckla en ny typ av temporär boendelösning och testat den under verkliga förhållanden i flyktingläger.

Pressmötet hålls i samband med DIHAD, Dubai International Humanitarian Aid & Development Conference & Exhibition, i Dubai.

Vid pressmötet deltar representanter från Better Shelter, IKEA Foundation och UNHCR.

Plats och tidpunkt

När: den 24 mars, klockan 13:00

Var: DIHAD, i Dubai, Dubai International Convention & Exhibition Centre.

Efter pressmötet finns möjlighet till enskilda intervjuer.

OSA senast den 18 mars till press@bettershelter.org. För ytterligare frågor, intervjubokningar eller för pressmaterial, kontakta Malin Strandvall, 076 – 109 05 77, malin.strandvall@halvarsson.se.

Välkommen!

Kort om DIHAD
Den 24 – 26 mars 2015 arrangeras DIHAD, Dubai International Humanitarian Aid & Development Conference & Exhibition, för tolfte gången. DIHAD kommer att hållas i Dubai International Convention & Exhibition Centre. Läs mer om DIHAD: http://dihad.org/about-dihad/

Om Better Shelter
Better Shelters mission är att utveckla och erbjuda innovativa boendelösningar för de många människor som fördrivits på grund av konflikter och naturkatastrofer. Better Shelter tål både väder och vind, och är en socialt hållbar boendelösning. Boendelösningen erbjuder ett värdigt och tryggt hem för människor på flykt och är en kostnadseffektiv lösning för humanitära organisationer. Better Shelter är ett socialt företag som drivs av entreprenörskraft. Målet är att uppnå storskalig samhällsförändring på ett finansiellt hållbart sätt. All vinst återinvesteras i företaget eller i Better Shelters filantropiska ägare, stiftelsen Housing for All. Better Shelter är sedan tidigare en del av Refugee Housing Unit AB.

Om IKEA Foundation
IKEA Foundation syftar till att förbättra möjligheterna för barn och ungdomar i några av världens fattigaste samhällen genom att finansiera holistiska, långsiktiga program som kan skapa betydande, varaktig förändring. IKEA Foundation arbetar med starka strategiska partners som tillämpar innovativa metoder för att uppnå storskaliga resultat på fyra grundläggande områden i ett barns liv: en plats att kalla hem; en hälsosam start i livet; en utbildning av hög kvalitet; och en hållbar familjeinkomst. Läs mer på www.ikeafoundation.org och www.facebook.com/IKEAfoundation

Om UNHCR
Kontoret för FN:s flyktingkommission bildades den 14 december 1950 av FN:s generalförsamling. Myndigheten har i uppdrag att leda och samordna internationella insatser för att skydda flyktingar och lösa flyktingproblem världen över. Det främsta syftet är att skydda flyktingar rättigheter och välmående. UNHCR strävar efter att se till att alla kan utöva rätten att söka asyl och hitta en säker tillflykt i en annan stat, med möjlighet att återvända hem frivilligt, integreras lokalt eller för att bosätta sig i ett tredje land. Myndigheten har även mandat att hjälpa statslösa människor.

Taggar: