Tio år av krig i Syrien: svenska Better Shelter bygger bostäder åt människor som flytt

Report this content

15 mars är det tioårsdagen för Syrienkrigets start, en konflikt som fortfarande pågår. Better Shelter bygger tillfälliga bostäder till familjer på flykt i det fortsatt konfliktdrabbade nordvästra Syrien. 2,7 miljoner människor är i beroende av humanitär hjälp, och en majoritet bor i enkla tält. Humanitärt bistånd till området är akut.

I nordvästra Syrien har vintern i början på året varit hård med blåst, regn och översvämningar. 25 000 tält har förstörts och lämnat 142 000 människor, återigen, utan tak över huvudet.

Det sociala Stockholmsföretaget Better Shelter bygger nu tillfälliga bostäder med organisationer på plats i Syrien. Bostäderna skickas i platta paket och distribueras och byggs upp till bostäder och kliniker på bara några dagar.

– Läget är kritiskt. Kriget måste få ett slut. Under tiden måste vi alla göra vad vi kan för att hjälpa människorna i krigets Syrien. Det råder hårda väderförhållanden och tälten fylls med iskallt vatten, de blåser sönder eller flyger bort. Stater, donatorer, internationella och lokala hjälporganisationer måste samarbeta för att öka tryggheten och säkerheten för människorna i Syrien tills kriget är över, säger Johan Karlsson, vd på Better Shelter.

De syriska icke-statliga organisationerna Watan Foundation, Maram Foundation, ATAA Relief och Bonyan Organisation, samt UNHCR, installerade 6 700 av Better Shelters bostäder i nordvästra Syrien förra året. Dessa har gett över 30 000 människor på flykt ett mer privat och säkert, om än tillfälligt, hem.

En stor del av den civila infrastrukturen i nordvästra Syrien är förstörd och den syriska sjukvården har inte kapacitet att bekämpa covid-19 på egen hand. Maram Foundation har satt upp 52 Better Shelters som används som isoleringsrum för covid-19-patienter med kapacitet för 260 personer.

– Tack och lov! Jag känner mig trygg, säker och bekväm i mitt nya tillfälliga hus. Jag hoppas att andra internflyktingar kommer att få en bättre bostad som den jag själv har fått, säger Om Hamdan, en kvinnlig internflykting som bor i ett Better Shelter, i ett läger i Idlib Governorate i nordvästra Syrien.

Men läget är fortsatt akut, 1,6 miljoner människor i regionen bor i nödlösningar, varav de flesta är tält.

– Jag tycker att det är dags att sluta använda tält. Better Shelters bostäder ger bättre värdighet och säkerhet. Det är hög tid för det humanitära samfundet att utvecklas i takt med resten av världen, säger Yakzan Shishakly, vd för Maram Foundation for Relief & Development.

– Vi är stolta över vad vi och våra samarbetsorganisationer åstadkommit hittills i regionen. Behoven är enorma. Tillsammans har vi kapacitet och förutsättningar för att kunna göra ännu mer. Men det behövs mer finansiering. Vi hoppas nu på att det globala samfundet har fortsatt engagemang i Syrien, säger Johan Karlsson.

Svenska leverantörer bidrar
Flera svenska företag är med och levererar delar till Better Shelter-bostäderna. Ett av dem är Heléns Rör i Halmstad, som varit med sedan start och tagit fram de prototyper som nu utgör stålrörsstommen till den modulära ställningen. Heléns skickar i sin tur rören till Perforera i Gillestorp i Gnosjötrakten som gör hål i rören. Gnotec Groups fabrik i Kinnared gör de metallkopplingar som rören monteras samman i. Gnotec har även de varit med ända sedan början.

Presskontakt:
Märta Terne, kommunikationschef, Better Shelter Mejl | 0702 99 18 80