BEWi avser att avyttra fastigheter i Nederländerna

BEWi ASA, moderbolag till BEWiSynbra Group AB (publ) och en ledande internationell leverantör av lösningar inom förpackning, komponenter och isolering, har ingått en avsiktsförklaring med KMC Properties AS angående avyttring av vissa fastigheter i koncernen i Nederländerna mot kontant ersättning cirka 300 miljoner norska kronor.

Den planerade transaktionen kommer att utgöra en närståendetransaktion då KMC Properties AS delvis ägs indirekt av Bekken Invest AS, som indirekt kontrollerar 58,6 procent av aktierna i BEWi ASA genom KMC Family AS och Frøya Invest AS. Genom den planerade avyttringen kommer BEWi att realisera värden och frigöra kapital. Företaget avser att använda intäkterna från avyttringen för att investera i ytterligare tillväxt, inklusive både befintlig verksamhet och strategiska möjligheter.

Christian Bekken, koncernchef för BEWi kommenterar: ”Avyttringen är i linje med vår långsiktiga strategi för tillväxt och ytterligare expansion av våra cirkulära aktiviteter, genom att frigöra kapital och öka vår finansiella flexibilitet.”

BEWi förväntar sig att avyttringen kommer att slutföras innan årsskiftet.

För ytterligare information kontakta:

Marie Danielsson, CFO BEWi, tel: +46 70 661 0047
Hanna Laurentz, Director of Communication and IR, BEWi ASA, tel: +46 70 177 4400

BEWi ASA, helägare av BEWiSynbra Group, är en ledande internationell leverantör av lösningar inom förpackning, komponenter och isolering. Engagemanget för hållbarhet löper genom hela värdekedjan, från produktion av råvaror och slutprodukter, till återvinning av förbrukade produkter. Ända sen starten i den norska skärgården på Frøya 1980 skapar företaget värde för sina kunder genom att erbjuda hållbara lösningar på innovativa och effektiva sätt. Med en vision att skydda människor och varor till en bättre vardag leder BEWi förändringen mot en cirkulär ekonomi.

Informationen är sådan som BEWiSynbra Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 16 oktober 2020 kl. 08:00.