BEWiSYNBRA Group – bokslutsrapport januari - december 2018

VÄSENTLIGA PUNKTER UR RAPPORTEN

Fjärde kvartalet 2018

• BEWiSynbra Groups nettoomsättning uppgick till 1 220 MSEK (528 MSEK). Ökningen med 131% jämfört med samma period 2017 förklaras till 146 procentenheter av förvärv
  • Justerad EBITDA uppgick till 101 MSEK under fjärde kvartalet 2018 (32 MSEK)
  • Resultatet påverkades negativt av jämförelsestörande poster om 20 MSEK för kvartalet, huvudsakligen relaterade till den planerade börsintroduktionen och transaktioner
  • EBIT för koncernen uppgick till 19 MSEK för fjärde kvartalet (-1 MSEK)
  • I november offentliggjordes avsikten att ansöka om notering av bolagets aktie på Oslobörsen. Processen senarelades dock beroende på oron i kapitalmarknaderna med åtföljande stor osäkerhet

Helåret 2018

• Koncernens nettoomsättning för helåret 2018 uppgick till 3 905 MSEK (1 876 MSEK). Ökningen med 108% jämfört med helåret 2017 förklaras till 98 procentenheter av förvärv
  • Justerad EBITDA uppgick till 317 MSEK för helåret 2018 (110 MSEK)
  • Resultatet påverkades negativt av jämförelsestörande poster om 24 MSEK för helåret 2018
  • EBIT för koncernen uppgick till 141 MSEK för helåret 2018 (35 MSEK)
  • Under 2018 genomförde BEWiSynbra Group ett antal förvärv, av vilka det största gällde Synbra Holding B.V. i maj

Pro forma

Efter genomförande av flera förvärv under 2017 och 2018, hade BEWiSynbra Group en nettoomsättning (pro forma) om 1 220 MSEK och 4 984 MSEK under fjärde kvartalet respektive helåret 2018 (1 175 MSEK och 4 278 MSEK). Samtliga segment bidrog till ökningen, och alla geografiska marknader, utom verksamheten i Sverige, visar tillväxt.

Justerad EBITDA uppgick till 101 MSEK för det fjärde kvartalet (123 MSEK) och 489 MSEK för helåret (431 MSEK). MInskningen under kvartalet förklaras huvudsakligen av segmentet Råvara, vilket påverkades negativt av normala marginalförändringar.

Se bilagan för att läsa hela rapporten för januari-december 2018.

BEWiSynbra Q418 rapport SVE

Charlotte Knudsen, Director of IR and Communications, BEWiSynbra, tel: +47 9756 1959

About BEWiSynbra Group AB

BEWiSynbra Group is one of the largest vertically integrated producers of expandable polystyrene (EPS) in Europe, focusing on sustainable solutions for packaging and components, as well as insulation. Innovation is a key driver for the Group’s competitive advantage and sustainability, and BEWiSynbra has an ambitious approach to its recycling initiatives.

The information is such that BEWiSynbra Group AB (publ) is required to disclose in accordance with the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out above, at 08:00 CET on 27 February 2019.