Bokslutskommuniké för BEWiSynbra Group januari - december 2019

VÄSENTLIGA PUNKTER 2019

Fjärde kvartalet

• BEWiSynbra Groups nettoomsättning uppgick till 1 108,8 MSEK under fjärde kvartalet (1 219,5 MSEK), en minskning om 9 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år
  • Justerad EBITDA uppgick till 101,6 MSEK (100,6 MSEK) och justerad EBITA till 44,1 MSEK (62,5 MSEK)
  • Resultatet påverkades negativt av jämförelsestörande poster om 9,6 MSEK under kvartalet (-19,5 MSEK)
  • EBIT för koncernen uppgick till 13,2 MSEK (18,7 MSEK)
  • I oktober lanserade BEWiSynbra världens första EPS framställd av 100% återvunnet material
  • BEWiSynbra och HIRSCH offentliggjorde gemensamt i oktober förvärven av sex produktionsanläggningar i Frankrike för tillverkning av EPS isolering, samt 49,9% av det franska bolaget Issosol SAS, med en ägarandel om 34% för BEWiSynbra
  • BEWiSynbras refinansiering säkrades i november genom emittering av en obligation om 65 MEUR. Den nya obligationen började handlas på Nasdaq Stockholm per den 16 januari 2020
  • Etableringen av ett nytt återvinningsbolag i Portugal offentliggjordes i december
  • Jonas Siljeskär utsågs i december till koncernchef för BEWiSynbra, med tillträde den 1 januari 2020

Helåret

• Nettoomsättningen uppgick till 4 552,4 MSEK under helåret 2019 (3 905,3 MSEK), en ökning med 16,6% jämfört med motsvarande period föregående år
  • Justerad EBITDA uppgick till 548,8 MSEK (316,7 MSEK) och justerad EBITA till 332,5 MSEK (211,7 MSEK)
  • Resultatet påverkades negativt av jämförelsestörande poster om 41,2 MSEK (-23,8 MSEK)
  • EBIT för koncernen uppgick till 215,4 MSEK (141,4 MSEK)

Jonas Siljeskär, Koncernchef BEWiSynbra Group:

Det fjärde kvartalet var i likhet med tidigare kvartal en intensiv period med många aktiviteter och insatser i linje med våra strategiska prioriteringar; tillväxt, innovation och en cirkulär ekonomi. Jag är mycket stolt över BEWiSynbras målmedvetna arbete att göra vår bransch mer hållbar. Efter vår lansering av världens första EPS framställd av 100 procent återvunnet material har vi noterat ett massivt intresse från både kunder och andra intressenter som söker mer hållbara produkter och lösningar. Jag vill också nämna vår nyligen genomförda expansion av verksamheten BEWiSynbra Circular via vårt nyetablerade återvinningsbolag i Portugal som tar oss ett steg närmare vårt ambitiösa återvinningsmål om 60 000 ton per år.

Nomineringen som en av finalisterna i den svenska återvinningsgalan i januari 2020 och att vår danska isoleringsverksamhet är nominerad till Byggeriets Klimapris 2020 i Danmark tar vi som erkännanden av vårt ambitiösa arbete med återvinning.

Under fjärde kvartalet offentliggjorde vi att vi stärker vår marknadsledande position i Europa, då vi gemensamt med HIRSCH förvärvade sex produktionsanläggningar för EPS-isolering i Frankrike och 49,9% av det franska bolaget Issosol. Vi ser fram mot ett fortsatt framgångsrikt samarbete med HIRSCH.

I början av 2020 offentliggjorde vi också förvärvet av en fabrik för isoleringsprodukter i Norrköping. Efter omstruktureringen av våra svenska verksamheter är vi nu redo att investera i ytterligare tillväxt i Norden för

att stärka positionen på isoleringsmarknaden. Tillverkningsenheten i Norrköping blir strategiskt viktig för vår nordiska isoleringsverksamhet. Förvärvet ger oss tillgång till större volymer av extruderad polystyren (XPS), och genom ett kombinerat EPS/XPS erbjudande till våra kunder kan vi bli mer konkurrenskraftiga. Fabrikens placering medger också effektiva leveranser till våra nordiska kunder inom byggsektorn.

Som vi tidigare kommunicerat ökade utbudet på marknaden av EPS råmaterial under 2019. Det påverkade intäkter och lönsamhet negativt i vårt upstreamsegment RAW, medan marginalpåverkan blev positiv för våra segment för färdiga produkter, downstream. Det visar att vår integrerade affärsmodell, som omfattar hela kedjan från produktion av råmaterial till slutprodukter, diversifierar vår exponering mot marknaden och gör oss väl positionerade att möta olika marknadsscenarios.

Under fjärde kvartalet bidrog de flesta av våra rörelsesegment och regioner positivt till marginalutvecklingen, som till exempel de svenska och danska verksamheterna samt volymökningen i Finland och Portugal. På minussidan noterade vi att volymerna av fisklådor i Norge fortfarande påverkades av lägre volymer i de slakterier till vilka vi levererar. I Nederländerna förs en debatt om minskade kväveutsläpp och byggindustrin är en av de branscher som påverkas. BEWiSynbra noterade något lägre volymer i Nederländerna under fjärde kvartalet, men det är svårt att bedöma om det är en följd av kvävedebatten och vi följer utvecklingen noga.

Bokslutskommuniké 2019 återfinns i bifogad PDF.

Charlotte Knudsen, BEWiSynbra Group AB, tel: +479756 1959

Marie Danielsson, CFO, BEWiSynbra Group AB, tel: +46 70 661 0047

BEWiSynbra Group är en av de största vertikalt integrerade tillverkarna av expanderbar polystyren (EPS) i Europa, och fokuserar på hållbara lösningar för förpackningar och komponenter, så väl som isolering. Hållbarhet och Innovation är strategiska drivkrafter för koncernens konkurrenskraft och BEWiSynbra har en ambitiös målsättning för sina initiativ beträffande återvinning.

Informationen är sådan som BEWiSynbra Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 27 februari kl. 08:00.