Delårsrapport Januari - juni 2020

VÄSENTLIGA PUNKTER ANDRA KVARTALET 2020

• BEWiSynbra Groups nettoomsättning uppgick till 1 120 MSEK under fjärde kvartalet (1 222 MSEK), en minskning om 8,3 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år
  • Justerad EBITDA uppgick till 168 MSEK (171 MSEK) och justerad EBITA till 111 MSEK (116 MSEK)
  • EBIT för koncernen uppgick till 127 MSEK (95 MSEK)
  • Nettoresultatet var 91 MSEK (43 MSEK)
  • Stabilt resultat, justerad EBITDA i linje med föregående år
  • Begränsad finansiell påverkan av covid-19
  • Fortsatt M&A-aktivitet med fokus på cirkularitet och tillväxt

Jonas Siljeskär, Koncernchef BEWiSynbra Group:

Efter ett stabilt första kvartal dominerades andra kvartalet av det globala utbrottet av covid-19 på våra marknader. Inom BEWiSynbra Group vidtog vi omedelbart åtgärder för att skydda vår personal, för att säkerställa produktionen och verksamheten, och för fortsatt stöd till våra kunder. Även om pandemin har påverkat oss på många sätt, är vi nöjda med att under dessa turbulenta tider leverera en justerad EBITDA i linje med föregående år.

Kvartalet präglades förutom covid-19-utbrottet även av låga råvarupriser. Detta påverkade resultatet för vår råmaterialproduktion negativt, medan verksamheten för downstream, våra segment för färdiga produkter, kunde dra fördel av gynnsamma råvarukostnader och solida marginaler. Att en del regioner och länder påverkades hårdare av covid-19 syns i våra resultat. Där leveranser till bilindustrin påverkades påtagligt så förblev andra kundsegment opåverkade. Vår redan pågående digitalisering prioriterades och omstrukturering av IT-infrastrukturen påskyndades. Under den mest osäkra perioden april och maj kunde vi kompensera för de extra kostnader som pandemin medförde med permitteringar och genom att proaktivt adressera vår kostnadsbas.

Under kvartalet har vi fortsatt att leverera i linje med våra strategiska prioriteringar kring cirkulär ekonomi och tillväxt. I juni förvärvade vi en minoritetsandel i ett brittiskt EPS-företag inom isolering och förpackningar, och utvidgade vår geografiska närvaro. Vi förvärvade också tillgångarna av ett danskt återvinningsföretag, och etablerade därmed BEWiSynbra Circular Denmark. För att säkerställa den fortsatta tillväxten och utvecklingen av detta segment har Henrik Ekvall utsetts till managing director för vår Circular-verksamhet. Vi är också nöjda med utvecklingen i vår nyförvärvade XPS-anläggning i Norrköping som under kvartalet bidrog positivt till vårt resultat.

Efter en utmanande period såg vi en gradvis återhämtning under senare delen av kvartalet. Vi hoppas att pandemins mest akuta fas ligger bakom oss, men vi förblir förberedda för olika scenarier. Vår affärsmodell har visat sig vara pålitlig och i kombination med våra dedikerade och hårt arbetande medarbetare i hela företaget ser vi att vi är väl positionerade för framtiden.

Se den fullständiga delårsrapporten för perioden januari-juni 2020 i bifogad PDF.

Hanna Laurentz, Dir. Com. & IR, BEWiSynbra Group AB, tel: +46 701 774400
Marie Danielsson, CFO, BEWiSynbra Group AB, tel: +46 70 661 0047

BEWiSynbra Group är en ledande internationell leverantör av förpackningar, komponenter och isoleringslösningar, och den största vertikalt integrerade tillverkaren av expanderbar polystyren (EPS) i Europa. Engagemanget för hållbarhet löper genom hela värdekedjan, från produktion av råvaror och slutprodukter, till återvinning av förbrukade produkter. Ända sen starten i den norska skärgården på Frøya 1980 skapar företaget värde för sina kunder genom att erbjuda hållbara lösningar på innovativa och effektiva sätt. Med en vision att skydda människor och varor till en bättre vardag leder BEWiSynbra förändringen mot en cirkulär ekonomi.

Informationen är sådan som BEWiSynbra Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 17 augusti 2020 kl. 09.00.