Delårsrapport Januari - september 2020

VÄSENTLIGA PUNKTER för det tredje kvartalet 2020

• BEWiSynbra Groups nettoomsättning uppgick till 122,1 MEUR under tredje kvartalet (107,4), en ökning om 13,7 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år
  • Justerad EBITDA uppgick till 18,0 MEUR (12,9)
  • EBIT för koncernen uppgick till 11,5 MEUR (5,6)
  • Nettoresultatet var 6,7 MEUR (2,7)
  • Ökad omsättning efter förvärv och förbättrad EBITDA-marginal
  • Förvärv av ledande norskt förpackningsföretag
  • Aktierna i det norska moderbolaget BEWi ASA upptagna till handel på Merkur Market

Christian Bekken, Koncernchef BEWi ASA:

Det tredje kvartalet har varit ett händelserikt kvartal för vårt bolag. Vi förvärvade det norska förpackningsbolaget BEWi Drift Holding AS, sålde fastigheter i Danmark och aktierna i vårt norska holdingbolag, BEWi ASA, godkändes för handel på den norska handelsplattformen Euronext Growth (tidigare benämnt Merkur Market). Idag annonserade vi också vår avsikt att ansöka om notering av aktierna på Oslo Børs.

Covid-19 pandemin fortsätter skapa osäkerhet och påverka våra liv. Omfattningen av påverkan på våra verksamheter varierar för de olika segmenten och marknaderna men vår integrerade och diversifierade affärsmodell visar sig återigen motståndskraftig. Jag ser med tillfredsställelse att vi levererar stabila resultat, trots den utmanande marknadssituationen, samt att vi har kunnat upprätthålla full produktion i våra fabriker.

Vår circular-verksamhet är fortsatt högprioriterad och vi står fast vid vår målsättning om återvinning av 60 000 ton EPS årligen. Vi startade nyligen verksamheten i vår nya återvinningsenhet i Portugal och planerar en start även i Danmark under fjärde kvartalet. Samtidigt omfattar vårt hållbarhets¬arbete långt mer än vår circular-division. För att ytterligare förbättra vårt arbete har vi stärkt vår organisation med Camilla L. Bjerkli som koncernens hållbarhetschef.

Under det tredje kvartalet ökade råmaterialpriserna vilket påverkar resultaten positivt i vårt segment RAW, även om priserna fortfarande är på låga nivåer. Vår isoleringsverksamhet ökar jämfört med föregående år. Volymerna var stabila i de nordiska länderna, men minskade i Benelux-regionen, även om en positiv utveckling noterades mot slutet av kvartalet. Båda downstream-segmenten, Packaging & Components och Insulation, fortsätter dra nytta av de gynnsamma råmaterialpriserna.

I augusti offentliggjorde vi förvärvet av den norska förpackningsleverantören BEWi Drift Holding AS (BDH) i linje med vår strategi för tillväxt och diversifiering. BDH är en viktig bidragsgivare till tillväxten i vårt segment Packaging & Components sedan tredje kvartalet förra året. Integrationen av BDH fortgår som planerat och koncernen har en målsättning om 2,3-4,5 MEUR i synergier per år. Segmentet levererade dessutom en tillfredsställande förbättring av lönsamheten.

Avyttringen av vissa fastigheter i Danmark under kvartalet och vår nyligen annonserade avsikt att avyttra fastigheter i Nederländerna stöder vår långsiktiga tillväxtstrategi genom att frigöra kapital och öka vår finansiella flexibilitet.

Fredag den 28 augusti var första dagen för handel med vår aktie på Merkur Market i Oslo, vilket var en viktig milstolpe för oss genom att det öppnar upp för nya tillväxtmöjligheter. Idag har vi offentliggjort vår avsikt att överföra våra aktier för en komplett notering på Oslo-börsen under december.

Se den fullständiga delårsrapporten för perioden januari-september 2020 i bifogad PDF.

Charlotte Knudsen, Director of Communication and IR, BEWi ASA tel: +47 9756 1959
Marie Danielsson, CFO, BEWi ASA, tel: +46 70 661 0047

BEWi ASA, helägare av BEWiSynbra Group, är en ledande internationell leverantör av lösningar inom förpackning, komponenter och isolering. Engagemanget för hållbarhet löper genom hela värdekedjan, från produktion av råvaror och slutprodukter, till återvinning av förbrukade produkter. Ända sen starten i den norska skärgården på Frøya 1980 skapar företaget värde för sina kunder genom att erbjuda hållbara lösningar på innovativa och effektiva sätt. Med en vision att skydda människor och varor till en bättre vardag leder BEWi förändringen mot en cirkulär ekonomi.

Informationen är sådan som BEWiSynbra Group AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 11 november 2020 kl. 07.00.