När cykeleventet går i mål startar dubbla hållharhetskonferenser

Torsdagen den 19 september går det 250 mil långa cykeleventet Cycle4Europe i mål i Varberg. Samtidigt samlas deltagare från hela Norden i Arena Varberg för dubbla konferenser om hållbarhet. Det lokala företaget BEWiSynbra är delaktigt i alla arrangemangen.

Cykelloppet Cycle4Europe arrangeras av Loza Foundation och BEWiSynbra till stöd för de mest utsatta människorna i några av Europas fattigaste länder. Under 17 dagar cyklar deltagarna 250 mil från Skopje i Nordmakedonien och går i mål i Varberg den 19 september.

- Genom Cycle4Europe vill vi öka medvetenheten om vår världsdels mest utsatta människor och samla in pengar för att hjälpa fler, säger Sabina Grubbeson, grundare av Loza Foundation, som bl a jobbar för att föräldralösa barn i fattiga länder ska få leva under värdiga förhållanden.

- Loza Foundation gör livet bättre för människor som inte bor långt härifrån. Det är självklart för oss att stödja dem, säger Martin Bekken, Managing Director på BEWiSynbra Circular. Han är också en av initiativtagarna bakom Team BEWiSynbra, som cyklar varje år för att stödja olika samhällsnyttiga initiativ. Under Cycle4Europe har teamet har fått förstärkning av bl a VM- och EM-medaljören i triathlon Jonas Colting och Tommy Prim, tvåa i Giro d'Italia 1981 och 1982.

Use ReUse-Day och Hållbarhetsdagen i Halland

Bara ett stenkast från mållinjen arrangerar BEWiSynbra Use-ReUse Day den 19 september. Då samlas talare, opinionsbildare och utställare från olika branscher i Arena Varberg för att diskutera hur företag kan jobba mer effektivt med hållbarhet.

- Hållbarhet är vår tids största och viktigaste fråga. Och om alla jobbar tillsammans är jag övertygad om att det går att göra skillnad. Därför arrangerar vi Use-ReUse Day så att företag kan lära av varandra hur deras hållbarhetsarbete kan bli framgångsrikt, säger Martin Bekken.

- Patrik Ekwall är konferencier och det kommer talare från Sverige, Norge och Finland. De kommer att tala om allt från hur man jobbar med återvunnen plast till hur hållbarhet kan vara en affärsmöjlighet, fortsätter Martin Bekken.

BEWiSynbra är också en av sponsorerna av Hållbarhetsdagen i Halland den 20 september. Även den går av stapeln i Arena Varberg och på agendan står positiv samhällsutveckling ekonomiskt, socialt och för vår miljö.

Fler och fler förstår och vill vara med och ta ansvar för en hållbar samhällsutveckling, men det är inte lätt att veta hur man kan vara med och påverka och göra skillnad.

För att förändra på riktigt så krävs det att aktörer ifrån alla samhällsstrukturer samverkar.

Denna dag samlas forskare, företagare, offentlig sektor samt medborgare i en härlig mix för att inspirera och bli inspirerade till just samverkan kring en mer hållbar samhällsutveckling.

Vi kommer få knivskarpa samhällsanalyser av Kairos Future. Ari Riabacke Dr. i beslutsfattande kommer ge sin syn på vad som krävs för att leda i komplexa strukturer och i tider i snabb förändring.

Vi får även ta del av goda exempel som utmanar befintliga strukturer med stor framgång.

Maria Wetterstrand, som numera är samhällsdebattör och hållbarhetskonsult är moderator och håller samman dagen.

Arrangörer för denna dagen är Coompanion, CooCreate, CSR Västsverige och NW Event & Marketing.

För mer information kontakta:

Cycle4Europe – Sabina Grubbeson, info@lozafoundation.org, 0733-213823
Use - ReUse Day 2019 – Martin Bekken, martin.bekken@bewisynbra.com, 0738-100504
Hållbarhetsdagen i Halland - Christian Frick | CooCreate christian@coocreate.se 0709-167316