Beyond Frames Entertainment förvärvar 55% av VITEI Sweden

Beyond Frames Entertainment AB (publ) (”BFE”) förvärvar 55% av aktierna i VITEI Sweden AB. Betalning sker med 1,1 MSEK kontanta medel genom riktad nyemission till VITEI Sweden samt med 138 017 nyemitterade BFE-aktier med tillhörande lock-up-avtal i 3 år.

VITEI Sweden AB grundades av Giles Goddard, en mycket meriterad spelutvecklare och en legend i spelbranschen som ligger bakom en mängd av Nintendos spelsuccéer genom åren såsom Starfox, Super Mario 64, 1080 Snowboarding och Steel Diver.

Om VITEI Sweden

Giles bor och verkar i Kyoto, Japan. Bakgrunden till VITEI Sweden AB är en avknoppning från VITEI Backroom i Japan. VITEI Sweden kommer att fortsätta drivas av Giles team med Studio Director Alex May, Technical Director Chris McLaughlin och Art Director Therése Pierrau.

VITEI Sweden fokuserar helt på VR och teamet har lång erfarenhet av utveckling av VR-upplevelser. Teamet har producerat VR-spel för stora kunder såsom Oculus, Sony samt en rad andra japanska bolag i dataspelsindustrin. Deras roliga och nyskapande VR-upplevelser har blivit belönade med ett flertal priser runt om i världen.

Studio Director Alex May har bred bakgrund från ett flertal olika industrier och jobb i Australien, Japan och Sverige. Han har arbetat med allt från industridesign, grafisk design och ljudeffekter för spel till projektledning och företagande.

Technical Director Chris McLaughlin har 12 års erfarenhet inom spelindustrin. Han har arbetat med fler än 10 speltitlar som lanserats av kunder såsom SEGA, Konami, Disney, Mattel och Fisher-Price.

Art Director Therése Pierrau har skapat den visuella identiteten och stilen för alla prisvinnande VR-upplevelser som teamet lanserat. Hon har mycket bred kunskap inom design och hennes färdigheter inkluderar concept art, 3D modellering, animation och visuell FX.

Johan Larsson, VD för Beyond Frames Entertainment, kommentar:

”Vi är väldigt glada över att kunna ansluta VITEI Sweden till vår bolagsgrupp, det är en seger för BFE och vår strategi att vi fortsätter knyta till oss oerhört skickliga spelmakare. Jag tror att båda bolagen kommer att ha stor nytta av varandras kunskaper och detta förvärv kompletterar befintliga studios mycket fint. Nu när vi ser tecken på att det börja lossna ordentligt för VR ser jag verkligen fram mot resan tillsammans med VITEI Sweden.”

Finansiell information

Köpeskillingen är en kombination av 1,1 MSEK i kontanta medel som tillförs VITEI Sweden i en riktad emission samt betalning med 138 017 nyemitterade aktier i BFE enligt tidigare bemyndigande från årsstämman. Genomsnittlig värdering av VITEI Sweden i denna transaktion blir 2,8 MSEK. De 138 017 nya aktierna emitteras på en kurs om 7,97 SEK, vilket motsvarar genomsnittspriset av BFE´s stängningskurs sedan noteringen på Spotlight Stockmarket 6 december. Nyemissionen innebär en utspädningseffekt på 1,1%. För de nyemitterade aktierna i BFE råder lock-up avtal på 3 år.

johan.larsson@beyondframes.com

Beyond Frames Entertainment är ett bolag verksamt inom dataspelsindustrin. Bolagets målsättning är att attrahera kompetenta spelutvecklare med en gemensam vision: att skapa intressanta och roliga spelupplevelser av hög kvalitet baserat på teknologi inom VR och AR.

Beyond Frames strategi är att samla oberoende spelstudios under samma paraply. Avsikten är att detta ska ske dels genom förvärv av spelstudios, vilka bevisat att de kan utveckla och marknadslansera spel med stor spelglädje, dels  genom organisk tillväxt.