Bokslutskommuniké 2020 – Stark tillväxt och positivt rörelseresultat

Fjärde kvartalet, 1 oktober – 31 december 2020

• Nettoomsättning 4 297 TSEK (1 407), en ökning med 205 % i förhållande till Q4 2019
• Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) 1 621 TSEK (-1 958)
• Resultat efter finansiella poster 591 TSEK (-4 145)
• EBITDA per aktie 0,11 SEK (-0,15)
• Resultat per aktie 0,04 SEK (-0,32)
• Likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 18 749 TSEK. Detta kan jämföras med 5 328 TSEK vid utgången av föregående kvartal
• Eget kapital hänförligt till moderbolagets aktieägare i koncernen uppgick vid kvartalets slut till  35 980 TSEK, motsvarande 2,53 SEK per aktie, att jämföra med 20 546 TSEK, motsvarande 1,60 SEK/aktie vid utgången av föregående kvartal

Tolv månader, 1 januari – 31 december 2020

• Nettoomsättning 12 592 TSEK (3 522), en ökning med 258 % i förhållande till helåret 2019
• Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) 3 953 TSEK (-8 379)
• Resultat efter finansiella poster -7 492 TSEK (-15 794) inklusive avyttring av dotterbolag
• Justerat resultat efter finansiella poster* -4 068 TSEK (-15 794) exklusive avyttring av dotterbolag
• EBITDA per aktie 0,28 SEK (-0,65)
• Resultat per aktie -0,53 SEK (-1,23)
• Justerat resultat per aktie* -0,29 SEK (-1,23)

* Justerat resultat innebär resultatet exklusive redovisad resultatpåverkan från avyttringen av Zenz VR AB.

Kommentarer från vd

Återigen vill jag välkomna alla nya aktieägare som tillkommit under kvartalet. Det är kul att ännu fler investerare intresserar sig för VR/AR, vårt bolag och vår strategi. Q4 2020 var vårt finansiellt starkaste kvartal hittills, med en försäljning mot konsument på ca 6 MSEK och en försäljning efter avdrag av försäljningskostnader på 4,3 MSEK, trots att vi inte släppt några nya spel sedan Q1 2020. Denna tillväxt är ett resultat av våra lyckade spellanseringar och ett marknadsgenombrott för VR-spelindustrin. Vi har ytterligare 4 VR-spellanseringar att se fram emot under året och förväntar oss en fortsatt stark tillväxt. Vår resa har bara börjat.

Utöver den expansivt inriktade nyemissionen i Q4 om 12,4 MSEK efter emissionskostnader, har kassan ökat med ca 1 MSEK under kvartalet och uppgick vid årets slut till 18,7 MSEK. Förutom att vi nu lagt ytterligare ett kvartal bakom oss med positivt EBITDA-resultat uppvisar koncernen nu också det första kvartalet med ett positivt rörelseresultat. För helåret 2020 rapporterar vi också ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten om ca 5 MSEK för koncernen.

Alice in Underlandet-spelet Down the Rabbit Hole fortsätter att ha en stark försäljning, drivet av branschens tillväxt och vårt aktiva marknadsföringsarbete. Spelet, med sin senaste uppdatering nu i veckan, är ett av de högst betygsatta spelen på Facebooks viktiga VR-spelkonsol Oculus Quest / Quest 2 och har nominerats till 8 utmärkelser i kategorier som “Best VR Game 2020”. Facebook utsåg även Down the Rabbit Hole till "Top Interactive Story" i “BEST OF QUEST 2020”. Även övriga spel fortsätter att generera intäkter på en stabil nivå. Vi ser hur lanseringen av Oculus Quest 2 i oktober varit en viktig milstolpe i VR-branschens utveckling, vilket också återspeglas direkt i vår försäljning av VR-spel. Med fortsatt bra tillväxt inom spelbranschen, och en ännu kraftigare tillväxt inom VR-spelbranschen, ser vi stora möjligheter att öka takten och accelerera vår tillväxt ännu mer utifrån bolagets fina position.

Marknaden för VR-spel har nu kommit till en nivå där spelprojekt inte bara betalar sig utan även ger avkastning, vilket är en bra utgångspunkt i detta tidiga skede. Vid presentationen av Facebooks Q4-rapport, berättade vd Mark Zuckerberg om att Oculus Quest/Quest 2-konsolerna är på god väg att bli världens första “mainstream virtual reality headset”. Facebook fortsätter att kalla AR/VR för “The next computing platform” och har som mål att nå 1 miljard användare i VR, vilket motsvarar var fjärde person mellan 15 och 64 år. Vidare berättar han att konsolen varit en viktig drivkraft bakom företagets ej annonsdrivna intäkter om 855 miljoner dollar under kvartalet. Zuckerberg pratar också om hur de fortsätter att investera i ny hårdvara, som kommer att bygga på samma plattform, där de spel som redan släppts kommer att vara kompatibla med den nya hårdvaran.

VR-branschen har länge väntat på kommunikation från Sony om deras VR-planer. Nu i veckan berättade de att de lärt sig mycket av sin första generation och arbetar nu med en helt ny generation VR till den nya spelkonsolen PlayStation 5 där de anser VR vara “väldigt stort och väldigt viktigt”.

Det finns tydliga signaler om att Apple fortsatt arbetar med AR- och VR-glasögon och det finns många uppköp som pekar i samma riktning. Bolaget klev in i AR-branschen 2017 i och med ARKit som öppnade segmentet mobil AR för iPhone. Apple har ännu inte bekräftat om och när man kommer att lansera VR- eller AR-glasögon men marknadsanalytiker är till synes överens om att 2022 är den bästa estimeringen för deras första lansering av VR-glasögon och 2023/2024 för AR-glasögon. Förutom Apple, fortsätter även Facebook, Microsoft, Samsung och andra tech-giganter med sina stora investeringar inom AR- och VR. Läs gärna mer om hur marknaden utvecklas under avsnittet Marknadens utveckling.

Beyond Frames har fem spel under utveckling via våra tre spelstudior och förlagsavtal. Under året kommer fyra lanseringar att göras, varav en är Carly and the Reaperman på Oculus Quest/Quest 2-konsolerna under första halvan av 2021, medan övriga tre lanseringar avser nya VR-spel. Arbetet med spelen löper på enligt plan och vi kommer inom en snar framtid att börja kommunicera lanseringsdatum och andra detaljer om de kommande spelen. Den viktigaste VR-spelkonsolen Facebook Oculus Quest / Quest 2 har höga kvalitetskrav för nya spel, vilket ger en låg konkurrens för de bolag som lyckas få godkända projekt på plattformen. I dagsläget finns ca 220 spel på konsolen och under 2021 kommer Beyond Frames att ha en hel portfölj med spel på plattformen. Med en VR-marknad som äntligen nått en bredare användarbas och med indikationer från alla håll som pekar på ytterligare tillväxt, ser vi fram emot vår expansion kommande år. Vårt mål är att bli en globalt ledande aktör inom spel för VR- och AR-glasögon och denna resa har bara börjat.

Ricky Helgesson
vd, Beyond Frames Entertainment AB (publ)

Väsentliga händelser under kvartalet

Beyond Frames genomför riktad nyemission om 13,4 MSEK för ökad expansionstakt

MÅN, OKT 12, 2020 08:00 CET - Styrelsen i Beyond Frames har beslutat om, och genomfört en riktad nyemission av 1 250 000 aktier, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 26 juni 2020. Fredagen den 9 oktober kontaktades ett antal kvalificerade, privata investerare med erfarenhet av investeringar inom spelbranschen, vilka hade fulltecknade nyemissionen under helgen. Det tillförda kapitalet om 13,4 MSEK före emissionskostnader om ca 1 MSEK kommer att bidra till att ytterligare öka expansionstakten genom utgivande av fler speltitlar i den växande VR-marknaden.

Nytt antal aktier efter registrering hos Bolagsverket

TIS, NOV 17, 2020 15:35 CET - Det totala antalet aktier i Beyond Frames Entertainment AB (publ) ökade med 138 017 st, från 14 085 306 st till 14 223 323 st, till följd av en registrering hos Bolagsverket, 17 november 2020. Registreringen baserade sig på att affären med Moon Mode AB (tidigare VITEI Sweden AB) som kommunicerades den 24 maj 2019 slutförs till fullo i och med den här registreringen. Aktiekapitalet har ökat med 6 900,85 kr från 704 265,30 kr till 711 166,15 kr.

Inrättande av incitamentsprogram för vd, styrelseledamöter, och anställda i bolaget

MÅN, DEC 14, 2020 08:00 CET - Vid extra stämma i Beyond Frames Entertainment AB den 11 december 2020 beslutades att införa dels att teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram för verkställande direktör och styrelseledamöter om högst 900 000 teckningsoptioner i enlighet med aktieägare Mathias Fredrikssons förslag, samt ett kvalificerat personaloptionsprogram för anställda i bolaget om högst 400 000 personaloptioner i enlighet med styrelsens förslag.

Facebook utser Down The Rabbit Hole i “Best of Quest 2020”

TIS, DEC 15, 2020 22:17 CET - Facebook släppte en artikel där de utsåg de 20 bästa spelen som lanserats under 2020 till den viktiga VR-spelkonsolen Facebook Oculus Quest / Quest 2. Det fjärde spelet i listan var Alice i Underlandet-spelet Down the Rabbit Hole, från Beyond Frames helägda VR-spelbolag Cortopia Studios, med rubriken "Top Interactive Story".

Teckningsoptionsprogram fulltecknat
MÅN, DEC 21, 2020 08:00 CET - Den extra bolagsstämman i Beyond Frames Entertainment AB (publ) den 11 december 2020, beslutade att erbjuda styrelsen ett teckningsoptionsprogram om 900 000 optioner, vilket har fulltecknats av samtliga styrelseledamöter. Teckningsoptionerna har överlåtits till ett pris om 1,98 SEK per option efter värdering i enlighet med stämmans beslut, vilket innebär att bolaget tillförs 1 782 000 SEK. Varje option ger rätt att teckna en aktie i bolaget till en teckningskurs om 21,12 SEK mellan 2023-12-11 och 2024-03-11.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets utgång.

För mer information, se bifogad kvartalsrapport.

För ytterligare information:

Ricky Helgesson, vd Beyond Frames Entertainment AB (publ)
Telefon: +46791002290
E-post: ir@beyondframes.com