Bokslutskommuniké Q4 2022

Fjärde kvartalet, 1 oktober– 31 december 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 4 239 TSEK (6 478), en minskning med 35% i förhållande till Q4 2021.
  • Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) uppgick till – 5 186 TSEK (-2 370)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -7 840 TSEK (-5 725)
  • EBITDA per aktie uppgick till -0,30 SEK (-0,15)
  • Resultat efter finansiella poster per aktie uppgick till -0,46 SEK (-0,36)
  • Likvida medel vid kvartalets utgång uppgick till 48 309 TSEK (44 171). Detta kan jämföras med 57 373 TSEK vid utgången av föregående kvartal
  • Eget kapital hänförligt till moderbolagets aktieägare i koncernen uppgick vid kvartalets slut till 89 556 TSEK, motsvarande 5,22 SEK per aktie, att jämföra med 69 300 TSEK, motsvarande 4,40 SEK per aktie vid utgången av motsvarande kvartal föregående år

Tolv månader, 1 januari– 31 september 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 24 817 TSEK (23 742), en ökning med 5% i förhållande till motsvarande period 2021.
  • Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) uppgick till – 13 513 TSEK (233)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -22 696 TSEK (-8 420)
  • EBITDA per aktie uppgick till -0,79 SEK (0,01)
  • Resultat efter finansiella poster per aktie uppgick till -1,32 SEK (-0,53)

Jämförelsesiffror avser motsvarande period föregående år om inte annat anges

VD-ord

För helåret 2022 redovisar vi en omsättning om 24,8 Mkr, vilket är i linje med föregående år, trots tuffa marknadsförhållanden inom spel- och XR-spelindustrin. Under fjärde kvartalet signerade vi tre VR-titlar för lansering i början av 2023. Efter ett svagt år för branschen ser utsikterna för 2023 bättre ut med förväntad tillväxt. Vi är nöjda med vårt ökade tempo vilket är kostsamt på kort sikt men bygger upp en växande och lukrativ IP-portfölj.

Inom vår förlagsverksamhet slöts under fjärde kvartalet avtal med tre intressanta spelstudior: Played With Fire, Team Panoptes och Sylphe Labs. Avtalen avser förlagsrättigheter för tre speltitlar som samtliga lanseras under 2023. VR-spelet Silhouette, utvecklat av Team Panoptes, lanserades på Meta Quest Store i januari 2023 och har fått ett positivt mottagande av marknaden. Preliminär data från de första veckornas försäljning visar på en god ROI för detta projekt. Utöver lanseringen av Silhouette lanseras ytterligare två spel under det första kvartalet i år. Vi har en stark pipeline för ytterligare förlagsprojekt och ser fram emot fortsatta lanseringar.

När det gäller spelutvecklingen i våra egna spelstudior har vi långt framskridna förhandlingar avseende spännande IP-samarbeten och relevant extern projektfinansiering. Under fjärde kvartalet inledde vi också ett samarbete med den kinesiska hårdvarutillverkaren YVR för lansering av Down the Rabbit Hole på det nya headsetet YVR VR1. Senare under kvartalet mottog dotterbolaget Cortopia en order motsvarande cirka 1,3 miljoner kronor från ett kinesiskt bolag för bulkleverans av samma spel till sin VR-plattform.

Vi har en stark kassa som vi är måna om att förvalta väl för att kunna genomföra de affärer vi tror mycket på. Vi har genomfört mindre kostnadsbesparingar i närtid och utifrån vår pipeline ser vi positivt på kommande år och kommer att fortsätta vår tillväxt på ett kostnadseffektivt sätt.

Spelbranschen och specifikt XR-spelbranschen blev mer negativt påverkat under 2022 än vi och branschen väntade oss tidigare under året. Bland annat påverkade Metas prishöjning av sitt Quest 2 med ca 33 % under hösten XR negativt under 2022. När det gäller 2023 ser vi många ljuspunkter, så som Metas beslutsamhet att fortsätta sina satsningar inom XR och tydliga rykten om en Meta Quest 3-lansering. Därutöver, PlayStation VR 2-lanseringen i förra veckan, ytterligare ett antal kommande XR-glasögonlanseringar och inte minst Apples intåg inom XR som mer och mer tydligt pekar på en lansering under 2023, som vi tror kommer att starta en större tillväxt av branschen under de kommande åren.

Med ett tydligt ökat tempo i att stänga relevanta affärer, de spännande förhandlingarna med större partners för den egna spelutvecklingen och VR-spelmarknadens förväntade uppgång under 2023 och framåt, kliver vi in i det nya året med tillförsikt.

Ace St. Germain, VD Beyond Frames Entertainment AB (publ)

För mer information, se bifogad kvartalsrapport. För ytterligare information:

Frida Gustafsson, CFO

Om Beyond Frames Entertainment