Delårsrapport Q3 2020 - Intäkter upp 222 % och positivt EBITDA

Tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2020

• Nettoomsättning 2 746 TSEK (854), en ökning med 222 % i förhållande till Q3 2019
• Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) 1 045 TSEK (-2 737)
• Resultat efter finansiella poster -5 139 TSEK (-3 911)
• Justerat resultat efter finansiella poster* -1 429 TSEK (-3 911)
• EBITDA per aktie 0,08 TSEK (-0,21)
• Resultat per aktie -0,40 SEK (-0,30)
• Justerat resultat per aktie* -0,11 SEK (-0,30)
• Likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 5 328 TSEK. Detta kan jämföras med 5 299 TSEK vid utgången av föregående kvartal.
• Eget kapital hänförligt till moderbolagets aktieägare i koncernen uppgick vid kvartalets slut till 20 546 TSEK, motsvarande 1,60 SEK per aktie, att jämföra med 25 684 motsvarande 2,00 SEK/aktie vid utgången av föregående kvartal.

Nio månader, 1 januari – 30 september 2020

• Nettoomsättning 8 295 TSEK (2 115)
• Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) 1 724 TSEK (-7 365)
• Resultat efter finansiella poster -7 959 TSEK (-10 800) inklusive avyttring av dotterbolag.
• Justerat resultat efter finansiella poster* -4 249 TSEK (-10 800) exklusive avyttring av dotterbolag.
• EBITDA per aktie 0,13 TSEK (-0,58)
• Resultat per aktie -0,62 SEK (-0,84)
• Justerat resultat per aktie* -0,33 SEK (-0,84)

* Justerat resultat innebär resultatet exklusive engångsnedskrivningen av Zenz VR AB i samband med avyttring.

Kommentarer från vd

Först och främst vill jag välkomna alla nya aktieägare som tillkommit under kvartalet. Det är kul att se att allt fler investerare intresserar sig för VR/AR, vårt bolag och vår strategi. Det är nu VR slår igenom. Vi ser fantastiska möjligheter att öka takten ännu mer utifrån bolagets position och marknadens utveckling. Därför beslutade vi i oktober att ta in ytterligare kapital och det var glädjande att se det stora intresset från investerare då rundan stängdes under en helg.

Under det tredje kvartalet slutade Facebook successivt att sälja sin VR-spelkonsol Oculus Quest inför lanseringen av det nya flaggskeppet, Oculus Quest 2 som lanserades i början av Q4 (13 oktober), vilket blev en mycket lyckad lansering. När Facebooks vd, Mark Zuckerberg, nyligen presenterade bolagets Q3-rapport lyfte han fram det han kallar “The next computing platform”, dvs. VR och AR. Han nämnde då bland annat att bolaget haft mer än 5 gånger så många förbeställningar vid lanseringen av Oculus Quest 2 jämfört med lanseringen av föregångaren Oculus Quest, och att lanseringen överträffat bolagets förväntningar. Man presenterade också i rapporten att den nya spelkonsolen bör ha positiva effekter på Facebooks Q4-intäkter eftersom orderingången är så stark.

Vi står nu i ett läge där Beyond Frames har nått positiv EBITDA två kvartal i rad med kraftig tillväxt. Detta är i huvudsak ett resultat av lyckade spellanseringar och effektiviseringar inom koncernen. För att möjliggöra ännu snabbare och skalbar tillväxt framöver har vi utöver studioverksamheten även fokuserat mer på förlagsverksamhet inom VR, vilket resulterade i att vi omvandlade vårt ägande i Zenz VR AB till ett förlagsavtal. Detta medför en engångsnedskrivning i detta kvartal men ger bättre skalbarhet kommande år. Vi är väl positionerade med 3 fantastiska spelstudior, 3 spel ute på marknaden med fantastiska betyg och 4 spel under utveckling i en VR-marknad som äntligen lossnat och nu börjat växa kraftigt. Den viktigaste VR-spelkonsolen Facebook Oculus Quest / Quest 2 har höga kvalitetskrav för nya spel, vilket ger en låg konkurrens för de bolag som lyckas få godkända projekt på plattformen. I dagsläget finns 200 spel på konsolen och under 2021 kommer Beyond Frames att ha ett betydande antal spel på plattformen.

Utöver kassan om 5,3 MSEK som vuxit något under det tredje kvartalet har vi under det fjärde kvartalet tagit in ytterligare 13,4 MSEK genom en riktad nyemission. Detta medför att vi kan accelerera och publicera ytterligare spel till VR-marknaden redan under nästa år. Vi arbetar nu hårt för att kunna göra 2021 till ett kraftigt tillväxtår för bolaget.

VR-spelet Carly and the Reaperman (betyg 9 av 10 på Steam) från vårt intressebolag Odd Raven Studios kommer att lanseras på Facebooks VR-spelkonsoler Oculus Quest och Oculus Quest 2, i ett samarbete med sektorkollegan Resolution Games. Lanseringen är planerad till första halvan av 2021. Beyond Frames äger 38 % av Odd Raven Studios och vi ser fram emot detta samarbete och lanseringen av ytterligare ett spel på Facebooks viktiga VR-konsol.

PC- och konsolspel följer traditionellt ett mönster där all huvudsaklig försäljning sker vid lansering och vid kampanjer. Inom VR ser man ett helt annat mönster, där försäljningen ökar över tid, eftersom VR-marknaden expanderar så kraftigt. Varje dag är det många nya VR-användare som ser spelkatalogen för första gången. Detta gör det än viktigare att bygga spel med god kvalitet som genom sitt höga spelarbetyg kan ge större försäljning under en lång tid. Det är glädjande att se hur vårt Alice i Underlandet-spel Down the Rabbit Hole fortsätter att imponera världen över. Spelet har nominerats till 7 utmärkelser i kategorier som “VR Game of the Year” och har nu klättrat till det nionde högst betygsatta spelet globalt på Facebooks VR-spelkonsoler Oculus Quest och Oculus Quest 2. Att spelet har så extremt höga betyg från spelarna borgar för en lång livscykel för titeln eftersom spelbranschen på samma sätt som filmbranschen drivs väldigt mycket av betyg och recensioner.

Under 2021 har vi minst 4 VR-spellanseringar att se fram emot. Därutöver även Odd Raven Studios större, kommande PC-spel, vilket ännu inte har ett fastställt lanseringsdatum. Vi arbetar nu med att sätta strukturen för att kunna teckna flera intressanta förlagsavtal inom VR. Med en portfölj med fina spel ute, totalt 5 i produktion, unik expansionsmöjlighet i en starkt växande marknad är jag otroligt taggad på framtiden för bolaget. VR-marknaden är här nu!

Ricky Helgesson
vd, Beyond Frames Entertainment AB (publ)

Väsentliga händelser under kvartalet

Moon Mode konsolideras in i koncernredovisningen

TIS, JUN 23, 2020 08:53 CET - Den 23 juni rapporterades att Beyond Frames köpt ytterligare 20 % av Moon Mode ABs aktier. Från och med den 1 juli 2020 är Beyond Frames Entertainment AB (publ) infört i Moon Mode ABs aktiebok som ägare av 55 % av aktierna och rösterna. Moon Mode AB är nu därför ett dotterbolag till Beyond Frames istället för ett intressebolag och konsolideras därför i koncernredovisningen från och med Q3 2020.

Ägande i Zenz VR AB omvandlas till förlagsavtal, finansieringen av nästa spel säkrad

MÅN, AUG 03, 2020 08:31 CET - Beyond Frames Entertainment AB (publ) ("BFE") omförhandlade sitt ägande i Zenz VR AB till en intäktsdelning i deras nya spel som skall lanseras under 2021, vars utveckling Zenz VR ABs nya ägare tagit på sig att finansiera. BFE ägde 51 % av Zenz VR AB och har avyttrat samtliga aktier, vilket medför en nedskrivning. Läs mer under avsnittet “Kommentarer till resultatutveckling”.

Dotterbolaget Moon Mode säkrar 4,6 MSEK för nytt VR-spel

ONS, SEP 02, 2020 08:00 CET - Beyond Frames Entertainments (“BFE”) dotterbolag, Moon Mode AB säkrade ca 3 MSEK i rena bidrag från ett av världens största techbolag till sitt VR-spel, BFE investerade 1,6 MSEK och blir publisher för spelet. Avtalet mellan BFE och Moon Mode innebär att BFE delfinansierar utvecklingen med totalt 1,6 MSEK under 2020 och 2021, att BFE blir publisher för spelet och att intäkterna delas mellan BFE och Moon Mode. Sedan försommaren 2020 arbetar studion heltid med spelet som kommer att lanseras under 2021 på Oculus Quest, Oculus Rift, PlayStation VR, Steam och HTC Viveport.

Mark Zuckerberg använde Down the Rabbit Hole vid offentliggörandet av Oculus Quest 2

TOR, SEP 17, 2020 08:00 CET - Under kvällen den 16 september, svensk tid, höll Facebook sitt årliga event om VR och AR - Facebook Connect. Facebooks vd, Mark Zuckerberg, berättade om bolagets kraftiga satsningar inom VR och AR, där deras nya flaggskepp, VR-spelkonsolen Oculus Quest 2, offentliggjordes. För att presentera den nya konsolens grafiska kvalitet, visades material från tre spel, där Down the Rabbit Hole från Beyond Frames Entertainments studio Cortopia var ett av dem. Vid lanseringen av Oculus Quest 2, den 13 oktober 2020, släppte Beyond Frames Entertainments studior två befintliga spel till den nya konsolen och kommer att släppa ytterligare tre under 2021.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

Beyond Frames genomför riktad nyemission om 13,4 MSEK för ökad expansionstakt

MÅN, OKT 12, 2020 08:00 CET - Styrelsen i Beyond Frames har beslutat om, och genomfört en riktad nyemission av 1 250 000 aktier, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 26 juni 2020. Fredagen den 9 oktober kontaktades ett antal kvalificerade, privata investerare med erfarenhet av investeringar inom spelbranschen, vilka hade fulltecknade nyemissionen under helgen. Det tillförda kapitalet om 13,4 MSEK före emissionskostnader om ca 1 MSEK kommer att bidra till att ytterligare öka expansionstakten genom utgivande av fler speltitlar i den växande VR-marknaden.

Nytt antal aktier efter registrering hos Bolagsverket
Det totala antalet aktier i Beyond Frames Entertainment AB (publ) ökade med 138 017 st, från 14 085 306 st till 14 223 323 st, till följd av en registrering hos Bolagsverket, 17 november 2020. Registreringen baserade sig på att affären med Moon Mode AB (tidigare VITEI Sweden AB) som kommunicerades den 24 maj 2019 slutförs till fullo i och med den här registreringen. Aktiekapitalet har ökat med 6 900,85 kr från 704 265,30 kr till 711 166,15 kr.

För mer information, se bifogad kvartalsrapport.

För ytterligare information:

Ricky Helgesson, vd Beyond Frames Entertainment AB (publ)
Telefon: +46791002290
E-post: ir@beyondframes.com

Om Beyond Frames Entertainment

Beyond Frames Entertainment, med sin kreativa bas på Södermalm i Stockholm, skapades i syfte att berika människors liv med stark, engagerande underhållning utan den tvådimensionella skärmens begränsningar. Företaget investerar i och stöttar en växande portfölj av spelutvecklare med ett fokus mot nya teknologier. Idag består gruppen av Cortopia Studios, Moon Mode och Odd Raven Studios.