Dotterbolaget Moon Mode säkrar 4,6 MSEK för nytt VR-spel

Beyond Frames Entertainments dotterbolag Moon Mode har säkrat totalt 4,6 MSEK för utveckling av ett VR-spel som skall lanseras på Oculus Quest, Oculus Rift, PlayStation VR, Steam och HTC Viveport under 2021.

Beyond Frames Entertainments (“BFE”) dotterbolag, Moon Mode AB har säkrat ca 3 MSEK i rena bidrag från ett av världens största tech-bolag till sitt VR-spel, medan BFE investerar 1,6 MSEK och blir publisher för spelet. Avtalet mellan BFE och Moon Mode innebär att BFE delfinansierar utvecklingen med totalt 1,6 MSEK under 2020 och 2021, att BFE blir publisher för spelet och att intäkterna delas mellan BFE och Moon Mode. Sedan försommaren 2020 arbetar studion heltid med spelet som kommer att lanseras under 2021 på Oculus Quest, Oculus Rift, PlayStation VR, Steam och HTC Viveport.

“We're delighted to be able to work with our friends at Beyond Frames Entertainment in bringing this exciting new VR title to the market! From an artistic perspective, this game represents a lot of what we're about as a studio, so it's wonderful to have the opportunity to see it fully realised.”, säger Alex May, Director på Moon Mode.

“Det är med stor övertygelse vi går in som publisher för det fantastiska VR-spel Moon Mode utvecklar. Det faktum att de attraherar 3 MSEK i bidrag från precis rätt håll understryker kvaliteten på Moon Modes projekt och gjorde beslutet att investera i detta spel ännu mer självklart. Att spelet utvecklas för alla fem viktiga VR-plattformar ser vi också som en styrka i projektet, inte minst då vi ser hur viktig Oculus Quest är vid försäljning av andra VR-spel inom koncernen.”, säger Ricky Helgesson, vd på Beyond Frames Entertainment.