• Beyond Frames/

Down the Rabbit Hole inkluderas i Facebooks Oculus-spelsamling “Female and Fearless!” och i nytt Duo Pack

Facebooks VR-enhet, Oculus, firar Women’s History Month genom att introducera “Female and Fearless!”, en spelsamling som innehåller 8 VR-titlar med kvinnliga huvudkaraktärer. En av de titlar som Oculus valt ut till samlingen är Beyond Frames Alice i Underlandet-spel Down the Rabbit Hole. Spelet har samtidigt valts ut till ett Oculus Quest Duo Pack. Tillsammans med spelet Falcon Age kommer Down the Rabbit Hole att få extra exponering i Oculus digitala butiker under en veckas tid, från och med idag 19/3 kl 18:00 till 26/3 kl 18:00.

“Detta är ett bra initiativ från Facebook och Oculus. Kvinnliga protagonister är fortfarande kraftigt underrepresenterade i spel överlag, men gapet minskar. Det är bra att uppmärksamma VR-spel som bryter mönstret, och vi är väldigt stolta över att vara med i förändringen.” säger Ricky Helgesson, vd på Beyond Frames Entertainment.

Länk till samlingen: https://www.oculus.com/experiences/quest/section/901017060654016/

Länk till Oculus Quest Store (och Oculus Quest Duo Pack): https://www.oculus.com/experiences/quest/

Berättelsen om flickan som söker sig genom ett Alice i Underlandet-diorama har upplevts av VR-spelare över hela världen. Ett år efter spellanseringen är det nu en av de högst betygsatta apparna på Oculus Quest och Oculus Quest 2. Down the Rabbit Hole har blivit hyllat av både spelare och journalister, inte minst tack vare spelets karaktärer och estetik.

“I början bollade vi många idéer om stil. Vi landade tillslut i en mindre hjältelik version av henne och arbetade mycket med personliga detaljer. Hennes röd-eldiga hår, fräknar, stora ögon och rosiga kinder är några exempel.” berättar Alexander Bengtsson, en av de konceptartister som utvecklade spelets huvudkaraktär.

Down the Rabbit Hole utspelar sig i den magiska värld som skapades av författaren Lewis Carroll för över 150 år sedan. Till skillnad från i boken så är det inte Alice som är protagonist i sagan. Historien äger nämligen rum innan Carrolls originalberättelse. För teamet på Cortopia Studios kändes det naturligt att även denna Underlandet-saga skulle ha en kvinnlig huvudkaraktär.

“Det var alltid en flicka, från första skiss till release, och det var aldrig ifrågasatt av någon. Det kändes helt enkelt rätt att berätta historien på det här sättet. Dessutom var det nyttigt för hela teamet att pröva på något nytt.” fortsätter Alexander.

Läs mer om Down the Rabbit Hole