Förtydligande av kommunikation kring Beyond Frames expansionsstrategi

I delårsrapporten avseende det första kvartalet, publicerad den 27 maj 2021, presenterades en expansionsstrategi med fyra verksamhetsområden, vilket föranlett frågor från aktieägare. Därav väljer vi att förtydliga vår kommunikation kring strategi och målsättningar.

Utifrån VR-branschens kraftiga tillväxt och estimerad stark utveckling framåt, bedömer vi att marknaden kommer att ha en stor brist på högkvalitativa VR-spel de kommande åren. För att expandera vår spelportfölj snabbare och möta denna efterfrågan, har vi sedan Q4 2020 arbetat med en ny strategi. Vår etablerade position i VR-ekosystemet har möjliggjort en uppbyggnad av fyra verksamhetsområden för vår expansion – Studios, M&A, Publishing och Porting – i syfte att bli en av de största leverantörerna av högkvalitativa VR-spel.

Idag består vår växande pipeline exklusive M&A av 15 nya spel, varav 3 tidigare kommunicerats.

Vår finansiering och utveckling av spelprojekt är baserade på milstolpar och trancher och det är en naturlig del av modellen att vi avstår från fortsatta investeringar i projekt som inte håller våra kvalitetskrav. Alla spel i vår pipeline kommer därmed inte att leda till lansering. Med pipeline avser vi spel som tillsammans med spelutvecklare är under utvärdering, nära lansering eller däremellan. Framtagande av nya spel sker i tätt samarbete med ledande VR-konsoltillverkare. Vi kommer i huvudsak att kommunicera om spel som har passerat viktiga milstolpar eller står inför lansering, exempelvis de 3 redan kommunicerade nya spelen från Odd Raven, Moon Mode och Cortopia, vilka utvecklas enligt plan.

Vi har som målsättning att expandera på ett strukturerat sätt, för att inom några år tiofaldiga spelportföljen från nuvarande 3 spel. Eftersom tillväxten uppkommer ur alla våra fyra verksamhetsområden, ser vi goda möjligheter att uppnå dessa mål med fortsatt hög spelkvalitet.