WANDS nummer 6 bästsäljande globalt vid nylansering på Oculus Quest

Efter att Beyond Frames Entertainment AB:s helägda dotterbolag Cortopia lanserade sin VR-speltitel WANDS på plattformen Oculus Quest i torsdags kväll har spelet under helgen avancerat till nummer 6 på den bästsäljande listan av VR-spel på Oculus Quest globalt, se länk nedan.

Försäljningen av VR-spel sker i virtuella spelbutiker som drivs av plattformsbolagen, så kallade ”app stores”. Facebookägda Oculus tillhandahåller på sin hemsida en live-uppdaterad lista över vilka spel och upplevelser som säljer bäst i spelbutiken för Oculus Quest, vilken kan återfinnas på denna länk: https://www.oculus.com/experiences/quest/section/274907549851488

Oculus Quest är Oculus nya generations sladdlösa VR-headset där spelaren kan röra sig fritt i rummet och använda båda händerna till interaktion i spelet. Oculus Quest har hittills lanserats i 22 länder däribland USA, Storbritannien, Kanada, Tyskland, Frankrike, Polen, Italien och Japan. På onsdag börjar det årliga eventet ”Oculus Connect” där Facebook kommer att berätta mer om sina framtida planer för VR och Oculus Quest.

”Det är glädjande att Cortopia genomfört ytterligare en lyckad lansering av WANDS på en ny plattform. Vi har fått fantastiska betyg och recensioner från våra spelare under helgen. Spelets popularitet håller i sig och som vi tidigare kommunicerat har WANDS även varit det bäst säljande spelet i världen, både för Oculus Go och Samsung Gear VR. Likt många andra tävlingsbaserade multiplayer-spel på PC kan en titel som WANDS växa i popularitet över tiden”, säger Mikael Söderström, tillförordnad vd för Beyond Frames Entertainment AB (publ).

WANDS är ett multiplayer-spel där trollkarlar duellerar mot varandra i VR. Mer information om spelet finns på hemsidan: https://www.wandsgame.com

Det största plattformarna för VR är Valves Steam, Sonys PSVR och Facebooks Oculus. WANDS finns tillgängligt hos Steam och Oculus men ännu inte i Sonys spelbutik PSVR.

Beyond Frames Entertainment är ett bolag verksamt inom dataspelsindustrin. Bolagets målsättning är att attrahera kompetenta spelutvecklare med en gemensam vision: att skapa intressanta och roliga spelupplevelser av hög kvalitet baserat på teknologi inom VR och AR. Beyond Frames strategi är att samla oberoende spelstudios under samma paraply. Avsikten är att detta ska ske dels genom förvärv av spelstudios, vilka bevisat att de kan utveckla och marknadslansera spel med stor spelglädje, dels genom organisk tillväxt.