• Beyond Gravity/

Öka den globala tillgången till bredband: Beyond Gravity och Amazon tillkännager partnerskap för att utveckla en dispenser för Project Kuipers satellitkonstellation

Report this content

Amazon har gett rymdteknikleverantören Beyond Gravity (tidigare RUAG Space) ett stort kontrakt för att utforma och tillverka de skalbara dispenseringsystemen för sitt satellitnätverk i låg omloppsbana (LEO), Project Kuiper. Denna enskilt största order i Beyond Gravitys historia, som kommer att stödja dussintals uppskjutningar, understryker företagets starka ställning inom New Space.

Snabbt bredband till överkomligt pris för människor över hela världen - det är det ambitiösa uppdraget bakom Project Kuiper, ett Amazon-initiativ för att öka den globala bredbandstillgången genom en konstellation av satelliter i Low Earth Orbit (LEO). Amazon kommer snart att börja installera sin första konstellation av 3 236 satelliter och har valt rymdteknikleverantören Beyond Gravity (känt som RUAG Space fram till ombildningen den 14 mars 2022) för att utveckla och tillverka de anpassade, skalbara dispenseringsystemen som kan rymma flera bärraketer för medeltunga och tunga transporter. Beyond Gravity bygger en ny anläggning i Linköping för att stödja utvecklingsarbetet, fördubbla produktionskapaciteten för dispenser och skapa ytterligare 60 arbetstillfällen på plats.

Stort kontrakt för att stödja dussintals uppskjutningar

André Wall, vd för RUAG International, som Beyond Gravity tillhör, säger:

"Vi är hedrade över att få delta i ett sådant globalt unikt projekt. Kontraktet bekräftar än en gång att vi är tekniskt ledande och att vår 100-procentiga framgång i över 40 år kvalificerar oss som en pålitlig partner även för stora satellitkonstellationer. Tillsammans med Amazon bidrar vi ytterligare till den europeiska rymdindustrins tillväxt, eftersom vi också kommer att köpa material och komponenter från en bred europeisk leverantörsbas.”

För Beyond Gravity är det den enskilt största beställningen i företagets historia. Det är ytterligare ett viktigt steg för att stärka företagets ställning på de snabbt växande kommersiella rymdmarknaderna. André Wall tillägger:

"Med vårt nya varumärke Beyond Gravity som just har lanserats är vi otroligt stolta över att tillkännage detta partnerskap med Amazons Project Kuiper. Jag vill uppriktigt tacka dem för deras förtroende och är övertygad om att vi kan bidra till framgången för Project Kuipers satellitkonstellation och målet att öka tillgången till bredband över hela världen, med en av de bästa dispenserlösningarna som världen någonsin har sett."

Komplexa krav på uppdrag

"Projekt Kuiper syftar till att leverera snabbt och pålitligt bredband till samhällen runt om i världen, och vi har medvetet utformat varje aspekt av vårt satellitsystem för att leverera högkvalitativa tjänster till ett överkomligt pris", säger Rajeev Badyal, vice ordförande för teknik för projekt Kuiper på Amazon.

"Vi behöver ett flexibelt, billigt dispenseringsystem som fungerar på flera raketer, och Beyond Gravity har den erfarenhet som krävs och passionen att uppfinna tillsammans med vårt team. Vi är stolta över att arbeta tillsammans och stödja den europeiska rymdindustrins tillväxt", fortsätter Rajeev Badyal.

Skalbar, ultralätt dispenserdesign

Ingenjörer från Beyond Gravity och Project Kuiper har arbetat tillsammans i nästan två år för att utveckla ett flexibelt, skalbart dispenseringsystem som passar för en mängd olika raketer och nyttolastkonfigurationer. Beyond Gravitys dispenser system använder avancerade, ultralätta material för att minska massan och därmed sänka utvecklingskostnaderna. Detta stöder Amazons mål att sänka produktions- och distributionskostnaderna för hela sitt satellitsystem. I Linköping, där dispenser-systemen för projekt Kuiper tillverkas, tog Beyond Gravity i mitten av mars det första spadtaget för en ny produktionsanläggning för dispenser i samarbete med Rymdstyrelsen och Linköpings kommun. Den nya anläggningen, som kommer att vara klar 2023, kommer att fördubbla Beyond Gravitys produktionskapacitet för dispensers för satelliter och skapa 60 nya arbetstillfällen i Linköping. Dessutom kommer detta kontrakt att stödja en bred europeisk leverantörsbas för Beyond Gravity (utöver material som köps i USA), vilket bidrar till att skapa ytterligare arbetstillfällen i Europa.

Världsledande inom satellitseparation

Beyond Gravity är den ledande leverantören av satellitseparationssystem för kommersiella bärraketer och har cirka 1 100 satelliter i omloppsbana som framgångsrikt separerats. De ser till att satelliten och bärraketen förblir säkert sammankopplade på sin väg ut i rymden och att den värdefulla nyttolasten levereras exakt i omloppsbana. Beyond Gravitys dispensersystem gör det möjligt att separera flera satelliter i en specifik sekvens för att uppnå exakt rätt omloppsbana. De har använts över hela världen för uppdrag som Galileo, TerraBella-konstellationen av jordobservationssatelliter, den kanadensiska Radarsat-konstellationen av jordobservationssatelliter och OneWeb-konstellationen av internetsatelliter. Beyond Gravitys dispensrar är särskilt lämpade för stora satellitkonstellationer där ett stort antal rymdfarkoster måste placeras i omloppsbana på kort tid.

Mer information om Beyond Gravitys dispensersystem finns på vår webbsida

Kontakta oss för mer information:

Philipp Bircher, kommunikationsdirektör Space,
+41 79 790 11 81, philipp.bircher@ruag.com

Christian Thalmayr, kommunikationschef,
+43 1 80199,
christian.thalmayr@ruag.com

Om Beyond Gravity

Beyond Gravity, med huvudkontor i Zürich, Schweiz, och tidigare känt som RUAG Space, är det första rymdföretaget som kombinerar startup-tänkande, smidighet, snabbhet och innovation med årtionden av erfarenhet och beprövad kvalitet. Cirka 1600 anställda på 12 platser i sex länder (Schweiz, Sverige, Österrike, Tyskland, USA och Finland) utvecklar och tillverkar produkter för satelliter och bärraketer med målet att främja mänskligheten och möjliggöra utforskning av världen och bortom den. Beyond Gravity är den föredragna leverantören av strukturer för alla typer av bärraketer och ledande inom utvalda satellitprodukter och för konstellationer inom New Space-sektorn. www.beyondgravity.com

Taggar: