Beslut om extra bolagsstämma och ansökan om avnotering

Uppsala den 21 augusti 2006. GE Healthcare, som efter fullföljande av det offentliga erbjudandet till aktieägare i Biacore International AB (Biacore), äger mer än 98 % av aktierna i Biacore, har hemställt till styrelsen för Biacore att en extra bolagsstämma hålls så snart som möjligt för val av ny styrelse för bolaget.

Styrelsen har i anledning härav beslutat att kalla till extra bolagsstämma. Tidpunkt för bolagsstämman kommer att framgå av kallelsen. Vidare har styrelsen beslutat att ansöka om avnotering av Biacore från Stockholmsbörsens O-lista med anledning av att Biacore inte längre uppfyller Stockholmsbörsens ägarspridningskrav. Biacore International AB (publ) Styrelsen - - - - - - - - - - - För vidare information kontakta: Erik Walldén, VD och koncernchef, tel. 070 225 22 70 Biacore marknadsför över hela världen system för analys av proteininteraktioner, ett område av ökande betydelse för forskare vid akademiska institutioner, inom läkemedels- och bioteknikindustrin och på diagnostikområdet. Företagets system ger unik information om interaktionen mellan proteiner och andra molekyler inklusive små molekyler såsom läkemedelskandidater. Vid forskning, utveckling och produktion av nya läkemedel ger dessa data värdefull kunskap om hur proteiner fungerar. De klarlägger sjukdomsmekanismer och spelar en viktig roll då kritiska beslut ska tas under FoU- och tillverkningsprocessen. Biacores produkter används inom en rad viktiga områden såsom karakterisering av antikroppar, proteomik, karakterisering av läkemedelskandidater, immunogenicitet samt utveckling och produktion av bioläkemedel. Bland kunderna finns världsledande biovetenskapliga forskningscentra, alla de stora läkemedelsföretagen i världen och ett stort antal företag inom den växande biotekniksektorn. Biacore marknadsför även system och kit för säkerställande av kvalitet och säkerhet hos livsmedel. Företaget har egen säljorganisation på världens viktigaste marknader: USA, Europa, Japan, Kina, Australien, och ett nät av distributörer i Asien-Stillahavsområdet. Mer information om Biacore finns på företagets web-site: www.biacore.com