BIACORES STYRELSE FÖRESLÅR NYTT LÅNGSIKTIGT INCITAMENTSPROGRAM

Report this content

Uppsala, 2005-09-12. Styrelsen för Biacore International AB föreslår att aktieägarna beslutar om ett nytt långsiktigt incitamentsprogram vid en extra bolagsstämma som kommer att äga rum den 20 oktober 2005.

Biacores aktieägare har tidigare beslutat om incitamentsprogram år 2000, 2001, 2002 respektive 2003. Biacores styrelse är övertygad om att fortsatta årliga långsiktiga incitamentsprogram är väsentliga för att motivera och belöna anställda för prestationer som gynnar aktieägarnas intressen samt för att kunna rekrytera och behålla kvalificerad arbetskraft, vilket är nödvändigt för bolagets framtida utveckling och värdeskapande. Biacore har idag ett antal anställda nyckelpersoner och ledande befattningshavare, inklusive den verkställande direktören, som inte deltar i något långsiktigt incitamentsprogram. Styrelsen vill med det föreslagna långsiktiga incitamentsprogrammet främja bolagets långsiktiga ekonomiska utveckling genom att erbjuda nyckelpersoner inom Biacorekoncernen ett incitamentsprogram som utgör ett komplement till bolagets tidigare incitamentsprogram och en möjlighet att ta del av en positiv värdeutveckling i bolaget. Styrelsens förslag till incitamentsprogram avser personaloptioner som skall tilldelas den verkställande direktören/koncernchefen i Biacore International AB samt andra ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom Biacorekoncernen på i huvudsak följande villkor: 1. Personaloptionerna skall tilldelas vederlagsfritt. 2. Lösenpriset skall motsvara 110 % av börskursen för Biacoreaktien vid tidpunkten för utfärdandet, eller det högre pris som följer av nedan angiven värdebegränsningsregel. 3. Varje personaloption ger rätt till en värdeökning om högst 250 % av det ursprungliga lösenpriset. 4. Rätt att utnyttja tilldelade personaloptioner skall inträda årsvis med 1/3 per år under åren 2006-2008. 5. Personaloptionerna skall kunna utnyttjas upp till 5 år efter utfärdandet, d.v.s. till och med den 25 oktober 2010. 6. Personaloptionerna skall vara försedda med förfogandeinskränkningar, vilka bl.a. innebär att de inte får överlåtas. För att säkerställa leverans av aktier i enlighet med personaloptionsprogrammet föreslår styrelsen att den extra bolagsstämman också beslutar om emission av ett skuldebrev om nominellt 1.000 kronor förenat med 200.000 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier i Biacore. Rätt att teckna skuldebrevet skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma ett helägt dotterbolag med rätt och skyldighet för dotterbolaget att förfoga över optionsrätterna för att säkerställa förpliktelserna enligt de utfärdade personaloptionerna. Ökningen av bolagets aktiekapital kommer vid full nyteckning med stöd av optionsrätterna att uppgå till 2.000.000 kronor. Beräknat på aktiekapitalet och antalet röster efter fullt utnyttjande av utestående personaloptioner per den 30 juni 2005 kommer utspädningen att uppgå till cirka 1,9 %. Baserat på registrerat aktiekapital och antalet röster kommer det föreslagna programmet tillsammans med tidigare utgivna personaloptioner som är utestående per den 30 juni 2005 att resultera i en utspädning motsvarande cirka 8,8 %. Kostnaden för det föreslagna programmet består huvudsakligen av två delar som kommer att belasta Biacores resultaträkning: 1. Kostnader hänförliga till värdet av incitamentsprogrammet vilka enligt Black-Scholes optionsvärderingsmodell och baserat på vissa antaganden har beräknats till cirka 9 miljoner kronor ojämnt fördelade över tre år. 2. Sociala avgifter som uppkommer då personaloptionerna utnyttjas har beräknats till cirka 5,6 miljoner kronor (efter gjorda avdrag) med antagande om att samtliga personaloptioner utnyttjas och att skillnaden mellan marknadsvärdet av de underliggande aktierna vid tidpunkten för utnyttjandet av personaloptionerna och lösenpriset är 100 kronor. Utöver det föreslagna långsiktiga incitamentsprogrammet överväger styrelsen ett prestationsbaserat bonusprogram som skall avse anställda i Biacorekoncernen som inte omfattas av det långsiktiga incitamentsprogrammet. Offentliggörande av kallelse till den extra bolagsstämman kommer att ske genom ett separat pressmeddelande senast den 22 september 2005. Styrelsens fullständiga förslag till beslut kommer att hållas tillgängligt på Biacores hemsida www.biacore.com från och med den 6 oktober 2005. __________ För vidare information kontakta: Donald Parfet, Styrelseordförande +1 269 349 8999 Anders Vedin, Styrelseledamot 0708 761 570