BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2005

.

· Sista kvartalet 2005 var det mest framgångsrika i Biacores historia. Försäljningen ökade med 23% till 193,7 MSEK (157,1). I Amerika fortsatte återhämtningen med en försäljningstillväxt på 48% till 75,9 MSEK och i Europa ökade försäljningen med 45% till 73,9 MSEK. Efter en mycket stark utveckling tidigare under året sjönk försäljningen i Asien-Stillahavsområdet med 20% under fjärde kvartalet. Biacores helårsförsäljning 2005 ökade med 15% till 569,0 MSEK (494,5). Även rensat för valutaeffekter var ökningen 15%. · Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 59,9 MSEK (18,8). Rensat för engångskostnader 2004 samt aktiveringar/avskrivningar av utvecklingskostnader 2004 och 2005 ökade rörelseresultatet med 55% jämfört med samma period året innan. För helåret 2005 uppgick rörelseresultatet till 120,8 MSEK (0,5). Rörelsemarginalen var 21,2%. · Nettoresultatet för fjärde kvartalet var 49,4 MSEK (24,4). För helåret 2005 uppgick nettoresultatet till 191,2 MSEK (-0,5). I detta resultat ingår en skattereduktion av engångskaraktär på 96,7 MSEK (9,91 SEK per aktie) som bokfördes i andra kvartalet och som uppstod i samband med flyttningen av Biacores huvudkontor till Uppsala. Vinst per aktie efter utspädning uppgick för fjärde kvartalet till 5,06 SEK (2,51) och för helåret 2005 till 19,60 SEK (-0,05). · Biacore förstärkte under 2005 i hög grad sitt produktsortiment genom introduktionen av Biacore®T100 och Biacore®A100 och genom förvärvet av Flexchip från HTS BioSystems Inc. Biacore®T100 är redan företagets mest sålda system på alla större marknader. · Styrelsen föreslår en oförändrad utdelning av 3,00 SEK per aktie. · För 2006 räknar Biacore med ungefär samma försäljningstillväxt som 2005 med måttlig tillväxt i första kvartalet. Rörelsemarginalen kan komma att sjunka under första halvåret som följd av en fortsatt förstärkning av sälj- och marknadsorganisationen men väntas återgå till historiska nivåer för helåret 2006. Som vanligt väntas försäljning och resultat variera mellan kvartalen. För vidare information: Erik Walldén, Verkställande direktör och Koncernchef, tel 0702 252 270 Lars-Olov Forslund, Ekonomi/finansdirektör, tel 0702 252 727 Jan Isoz, Investor Relations, tel 0708 103 117