HALVÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2006

• Biacore var fortsatt mycket framgångsrikt under andra kvartalet 2006. Försäljningen ökade med 21% till 161,6 MSEK (133,1). Återigen var denna starka utveckling hänförlig till Amerika och Europa med försäljningsökningar på 48 respektive 33%. Försäljningen i Asien sjönk. Under första halvåret 2006 ökade den totala försäljningen med 20% till 299,5 MSEK (249,1). Rensat för valutaeffekter ökade halvårsförsäljningen med 17%. • Rörelseresultatet ökade i andra kvartalet med 41% till 33,1 MSEK (23,4) tack vare stark försäljningsutveckling och höjd bruttomarginal. Rörelsemarginalen i andra kvartalet var 20,5% (17,6). Rörelseresultatet för första halvåret 2006 ökade med 72% till 64,0 MSEK (37,3). • Nettoresultatet för andra kvartalet 2006 uppgick till 23,2 MSEK (113,3) motsvarande en vinst per aktie av 2,34 SEK (11,61). I nettoresultatet för andra kvartalet 2005 ingår en skattereduktion av engångskaraktär på 97 MSEK (9,91 SEK per aktie). Nettoresultatet för första halvåret 2006 uppgick till 42,1 MSEK (125,3). Under första halvåret 2006 uppgick vinst per aktie till 4,26 SEK (12,85). • Den 20 juni 2006 lämnade GE Healthcare (“GEHC”) ett offentligt kontanterbjudande till Biacores aktieägare om förvärv av samtliga aktier i Biacore. Biacores aktieägare erbjuds överlåta sina aktier till GEHC för 330 SEK kontant per aktie. Samma dag publicerade Biacores styrelse ett uttalande att den anser affären vara i ägarnas bästa intresse och rekommenderade enhälligt aktieägarna i Biacore att acceptera erbjudandet. Styrelsens rekommendation baserades bl a på ett uttalande från Carnegie Investment Bank AB att erbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Biacore. • Biacore har justerat sin prognos för helåret 2006. Företaget räknar med att försäljningen ökar i något snabbare takt än 2005. Rörelseresultatet väntas öka snabbare än försäljningen. Som vanligt väntas försäljning och resultat variera mellan kvartalen. Den tidigare prognosen löd: ”Biacore förväntar sig fortfarande att helårsförsäljningen 2006 ökar i ungefär samma takt som 2005. Rörelseresultatet väntas öka snabbare än försäljningen. Som vanligt väntas försäljning och resultat variera mellan kvartalen.”