• Biacore/

Uttalande från styrelsen i Biacore International AB med anledning av det kontanta uppköps-erbjudandet avseende aktierna i Biacore International AB

Uppsala den 20 juni 2006

Bakgrund Detta uttalande görs av styrelsen i Biacore International AB (publ) (“Biacore”) med anledning av punkt II.14 i Näringslivets Börskommittés (NBK) regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv (2003). GE Healthcare (”GEHC”) har den 20 juni 2006 offentliggjort ett kontant uppköpserbjudande till aktieägarna i Biacore att förvärva samtliga utestående aktier i Biacore (”Erbjudandet”). Aktieägarna i Biacore erbjuds att överlåta sina aktier till GEHC för en kontant köpeskilling om 330 kronor per aktie i Biacore (”Erbjudandepriset”). Om Biacore genomför en utdelning eller annan värdeöverföring till aktieägarna före redovisning av likvid avseende Erbjudandet, kommer Erbjudandepriset bli föremål för justering. Acceptfristen förväntas löpa mellan den 10 juli 2006 och den 10 augusti 2006. Erbjudandet är bland annat villkorat av att det accepteras i sådan utsträckning att GEHC blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Biacore efter full utspädning. Pfizer Health AB (“Pfizer”), som den enskilt största aktieägaren i Biacore med 41,0 procent av röster och kapital har oåterkalleligt förbundit sig att acceptera Erbjudandet. Därutöver har ledning och styrelsemedlemmar som äger aktier motsvarande ca 0,3 procent av röster och kapital accepterat Erbjudandet givet vissa villkor. Jämfört med Biacores volymvägda genomsnittsaktiekurs på Stockholmsbörsen om 245 kronor under den senaste månaden som avslutades den 19 juni 2006, motsvarar Erbjudandepriset en premie om 35 procent. Jämfört med den senaste betalkursen på Stockholmsbörsen den 19 juni 2006, sista handelsdagen före offentliggörande av Erbjudandet, om 282 kronor per aktie, motsvarar Erbjudandepriset en premie om 17 procent. Styrelsens rekommendation Styrelsen har baserat sin rekommendation på en bedömning av faktorer som styrelsen ansett vara relevanta för Erbjudandet, såsom antaganden om Biacores verksamhet och finansiella resultat och ställning. Erik Walldén, verkställande direktör och koncernchef i Biacore, säger: ”Biacore har en världsledande ställning inom analys av proteininteraktioner, ett område som ger forskarna värdefull kunskap om hur proteiner fungerar vid olika sjukdomstillstånd samt om den roll de spelar vid val av potentiella läkemedelskandidater. Jag tror att kombinationen av Biacores teknologi, produkter och marknadsposition med GE Healthcares breda produktsortiment kommer att leda till väsentligt bättre problemlösningar för biovetenskaperna, där vi har många gemensamma kunder. Som en följd av dagens affär kommer Biacore att kunna dra nytta av GE Healthcares stora tekniska och kommersiella resurser, vilket bör leda till ökad tillväxt och bättre tillvaratagande av alla våra möjligheter som finns inom proteinforskningen.” Donald R. Parfet, styrelseordförande i Biacore, säger: ”Sedan Biacores styrelse utvärderat Erbjudandet och fått ett uttalande från Carnegie, att Erbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv, anser styrelsen att affären är i ägarnas bästa intresse. Biacores styrelse rekommenderar därför enhälligt att affären genomförs.” Styrelsen i Biacore har biträtts av finansiella och andra rådgivare i samband med sin utvärdering av Erbjudandet. Styrelsens rådgivare har varit Carnegie Investment Bank AB, Mannheimer Swartling Advokatbyrå och Neuman & Nydahl HB. Carnegie Investment Bank AB har lämnat s.k. fairness opinion till styrelsen i Biacore med innebörd att, per dagen för Erbjudandet och baserat på och villkorat av de antaganden, överväganden och begränsningar som anges däri samt andra faktorer som var och en av dem bedömt relevanta, Erbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Biacore. Baserat på ovanstående rekommenderar styrelsen enhälligt Biacores aktieägare att acceptera Erbjudandet. Detta uttalande skall i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande skall avgöras av svensk domstol exklusivt. Biacore International AB (publ) Styrelsen För vidare information kontakta: Donald R. Parfet, Styrelseordförande Tel +1 269 217 2008 Mats Pettersson, Styrelseledamot Tel 070 314 7579 Erik Walldén, VD och koncernchef Tel 070 225 22 70