BiBB erhåller patent för EndoDrill i Indien

Cancerdiagnostikbolaget BiBBInstruments AB ("BiBB" eller "Bolaget"), som utvecklar världens första marknadsgodkända eldrivna biopsiinstrument för endoskopi, meddelar i dag att det indiska patentverket har beviljat det första patentet för EndoDrill®. Patenten ger ett brett skydd av EndoDrill®-systemet till oktober 2039.

Det godkända Indiska patentet 532933 kommer från patentansökan IN202127017788 från patentfamilj 1 och skyddar produktserien EndoDrill®, världens första marknadsgodkända eldrivna biopsiinstrument för endoskopi. BiBB har ytterligare två internationella patentfamiljer för EndoDrill® som inträtt i nationell/regional fas. Under 2023 erhöll BiBB godkännande av två patent i Europa och i februari 2024 beslöt det japanska patentverket att godkänna det första patentet för EndoDrill®.

"Beslutet att godkänna vårt första patent i Indien förstärker vår globala IP-portfölj och ökar möjligheten för lyckad framtida global lansering med en partner, säger Fredrik Lindblad, VD för BiBB.

Om EndoDrill®

EndoDrill® biopsiinstrument tar vävnadsprover med hög kvalitet och precision med målet att förbättra diagnostiken för flera cancersjukdomar, t ex i magsäck, bukspottkörtel, lever, lunga och urinblåsa. Den innovativa teknologin omdefinierar det växande området för vävnadsprovtagning med endoskopiskt ultraljud för cancerdiagnostik. Den motoriserade roterande EndoDrill®-nålen möjliggör högkvalitativa kärnbiopsier, vilket övervinner begränsningarna med dagens manuella standardnålar.

Under 2023 erhöll EndoDrill® GI, BiBBs inledande produktvariant, marknadsgodkännande från amerikanska FDA som det första eldrivna biopsiinstrumentet för endoskopi i USA. I början av 2024 erhölls CE-certifiering enligt MDR i Europa för hela produktfamiljen EndoDrill®. EndoDrill®-systemet har utformats för att vara enkelt att använda och består av ett sterilt biopsiinstrument för engångsbruk med tillhörande drivsystem.

Denna information är sådan som BiBBInstruments AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 april 2024.

Cancerdiagnostikbolaget BiBBInstruments AB utvecklar och tillverkar EndoDrill®, en patenterad produktserie av eldrivna endoskopiska biopsiinstrument. EndoDrill®-instrumenten tar högkvalitativa vävnadsprover med hög precision med målet att förbättra diagnostiken av flera allvarliga cancersjukdomar, t ex i magsäck, bukspottkörtel, lever, lunga, och urinblåsa. Produktportföljen riktar sig till den globala marknaden för ultraljudsstyrda endoskopiska (EUS/EBUS) biopsiinstrument, som utgör det mest avancerade och snabbväxande området inom endoskopi. BiBB fick 510(k)-godkännande från amerikanska FDA för EndoDrill® GI, den viktigaste produktvarianten, under 2023. I början av 2024 erhölls även CE-märkning enligt MDR för samtliga tre produktvarianter: EndoDrill® GI, EndoDrill® EBUS och EndoDrill® URO. Därmed är EndoDrill® det första marknads­godkända eldrivna endoskopiska biopsisystemet i såväl USA som Europa. EndoDrill®-systemet omfattar sterila engångs­biopsiinstrument med tillhörande drivenhet. Bolaget grundades år 2013 av Dr Charles Walther, cancerforskare vid Lunds universitet och tillika överläkare i klinisk patologi vid Skånes universitetssjukhus i Lund. BiBBInstruments är baserat på Medicon Village i Lund och BiBBInstruments aktie (Ticker: BIBB) är noterad på Spotlight Stock Market.