• Bibendum/

Aromatisk vinnyhet gör stilfull entré på Systembolaget – Petite Faiblesse Sauvignon Blanc

Report this content

Petite Faiblesse Sauvignon Blanc säljs på Systembolaget från och med den 2 juni. Smaken är torr, aromatisk, frisk och fruktig med ett elegant avslut som passar sommarens smaker. Vinproducenten Domaine de l’Hitton har länge strävat efter att på ett naturligt sätt göra ett bra Sauvignon Blanc vin med lägre alkohol. Nu har de lyckats! Petite Faiblesse Sauvignon Blanc innehåller bara 9,5 procent alkohol.

– Petite Faiblesse Sauvignon Blanc passar perfekt för sommarens picknick, mingel och sommarmat. Det är ett vin i en ren och aromatiskt stil som är lätt att tycka om och etiketten är bara helt fantastisk! Den för tankarna till Frankrike och modets huvudstad, Paris. Etiketten är gjord av svenska art directorn, Jesper Skoog och den japanska modeillustratören Yoco, säger Kajsa Timberg, produktchef på Bibendum.

Petite Faiblesse Sauvignon Blanc passar fint som aperitif. Vinet smakar också bra ihop med rätter så som skaldjurssallad eller sommarlätta bufféer. Vill du uppleva något extra så prova gärna vinet till en ljummen chèvresallad.

Vinet har en fin, ljusgul färg. Doften är ren och aromatisk med inslag av citrus, svartvinbärsblad, nässlor och krusbär. Smaken är torr, frisk och fruktig med ett elegant avslut.

Pascal Debon och Pierre-Henri Martung, ägare och vinmakare av Domaine de l’Hitton, har sedan 2010 strävat efter att på ett naturligt sätt göra riktigt bra Sauvignon Blanc med lägre alkohol och samtidigt bevara druvans smak och aromprofil. Nu har de lyckats! Petite Faiblesse Sauvignon Blanc innehåller bara 9,5 procent alkohol, vilket är avsevärt lägre än andra vita viner som oftast innehåller mellan 12-14 alkoholprocent. Detta välbalanserade vin har skapats genom ett omsorgsfullt urval vad det gäller växtplats och mikroklimat men även en strikt selektion vad det gäller druvrankor och skördetillfälle.

Drycker med lägre alkoholstyrka efterfrågas allt mer i Sverige. Trenden är att svenskarna dricker mindre mängder vin men gör det oftare. Många uppskattar viner med lägre alkohol och detta hänger säkert ihop med att svenskarna har fått en mer hälsomedveten livsstil.

Namnet ”Petite Faiblesse” som betyder förkärlek, svaghet för, kommer av att vinmakaren Pascal Debon har en förkärlek till druvan Sauvignon Blanc. Petite Faiblesse Sauvignon Blanc kommer från Côtes de Gascogne i sydvästra Frankrike och produceras av Domaine de l’Hitton.

Petite Faiblesse
100 % Sauvignon Blanc
Artnr: 5392
Pris: 70 kr