• BICO Group/

BICO har förvärvat Advanced BioMatrix, ett innovativt bolag med fokus på 3D-applikationer för att, tillsammans, säkerställa en marknadsledande portfölj inom biobläck och reagenser

Report this content

Förvärvet om 15 miljoner USD innebär BICOs sjätte förvärv i år och förstärker bolagets status som ledande inom biokonvergens.

BICO, det ledande bolaget inom biokonvergens, har förvärvat samtliga aktier i Advanced BioMatrix Corp. (Advanced BioMatrix), ett amerikanskt bolag med fokus på 3D-forskningsapplikationer. Advanced BioMatrix portfölj består av biobläck inom collagen, extracellulära matrisproteiner med hög renhet, kemiskt modifierade proteiner och polysackarider och reagenser och cellanalys som säljs till forskningsinstitutioner samt läkemedels- och bioteknikföretag. Bolaget har en särskilt stark position inom området för reagenser samt inom produktion av högkvalitativt kollagen samt kollagenbläck avsett för 3D-bioprinting.

BICO har förvärvat samtliga aktier i Advanced BioMatrix till en köpeskilling på kassa- och skuldfri basis om cirka 15 miljoner USD under förutsättning att rörelsekapitalet vid slutförande av affären motsvarar det normaliserade rörelsekapitalet. Säljarna kan även erhålla en maximal tilläggsköpeskilling om 3 miljoner USD kontant som baseras på milstolpar över en treårsperiod.

Advanced BioMatrix grundades 2008 och är baserat i San Diego, Kalifornien, USA. Genom att kombinera BICO-koncernens och Advanced BioMatrix innovativa erbjudande säkerställs en marknadsledande produktportfölj inom biobläck och reagenser. Tillsammans kan bolagen dessutom utveckla innovativa applikationserbjudanden för att möta kundernas framtida behov och efterfrågan, vilket även visar på styrkan i BICOs affärsmodell.

Advanced BioMatrix har även en bred portfölj av produkter för 3D-applikationer som inkluderar cellkultivering, cellanalys och bioprinting samt en stark tradition av innovation med en ambitiös forsknings- och utvecklingsagenda. Advanced BioMatrix internationella kundbas består främst av ledande läkemedelsbolag och forskningsinstitutioner. Bolagets produkter används exempelvis inom avancerad forskning vid framtagning av nya läkemedel eller 3D-bioprintade vävnader. Bolaget har, likt BICO, ett starkt fokus på IP.

Tillsammans med Advanced BioMatrix skapar vi marknadens ledande erbjudande inom biobläck och reagenser. Detta innebär att vi ytterligare stärker vår position inom området och att vi kan fortsätta att utveckla innovativa förbrukningsvaror som våra kunder har nytta av under hela sin kundresa. Genom att kombinera teknisk expertis mellan BICO-koncernen och Advanced BioMatrix möjliggörs även snabbare utveckling av innovativa biomaterial för olika bioprintningsapplikationer. Tillsammans kommer vi att utveckla och erbjuda produkter som över tid leder till att vi gemensamt kan lösa de stora hälsoutmaningar som vi står inför.” Erik Gatenholm, vd, BICO.

Advanced BioMatrix är redo för nästa steg i vår tillväxtresa och gemensamt med BICO-koncernen står vi redo att leverera marknadens främsta produktportfölj inom reagenser och biobläck till våra kunder, samtidigt som vi ser fram emot att lära känna nya kollegor, samarbetspartners och nya kunder. Vi ser fram emot att utforska den potential som finns avseende synergier och försäljningsmöjligheter inom koncernen”. David Bagley, vd, Advanced BioMatrix.

Advanced BioMatrix kommer efter transaktionens slutförande att förbli samma legala enhet med samma ledningsgrupp och utgöra ett dotterbolag till CELLINK Bioprinting och bli en del av affärsområdet Bioprinting. Advanced BioMatrix införlivas i den finansiella rapporteringen från och med augusti 2021. Advanced BioMatrix uppvisade en omsättning om cirka 3 miljoner USD samt en justerad EBITDA-marginal om cirka 50% under senaste räkenskapsåret.

För mer information vänligen kontakta:

Isabelle Ljunggren, Kommunikationschef
Telefon: 070 830 08 90
E-mail: il@bico.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti kl. 08:30 (CEST).

Om BICO

Det världsledande biokonvergensföretaget BICO (tidigare CELLINK), grundades 2016 och kombinerar olika teknologier såsom robotik, artificiell intelligens, datavetenskap och 3D-bioprintning med biologi för att möjliggöra för våra kunder att kunna förbättra människors hälsa och liv till det bättre.

Med fokus på applikationsområdena bioprintning, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernens produkter används i fler än 2 000 laboratorier inklusive världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 2 950 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com

Taggar: