BICO:s koncernbolag CELLINK:s bioprinters användes av CTIBIOTECH för att producera världens första immuniserade mänskliga hudmodell

Genombrottet uppnåddes av CELLINK:s långvariga kund CTIBIOTECH och NOVOPLASM-forskningskonsortium genom att nyttja 3D-bioprintad hud och kallplasma-sårläkningsbehandling

Idag kommunicerade BICO:s koncernbolag CELLINK, ledande inom 3D-bioprintning, att deras BIO X-bioprinter har möjliggjort produktionen av världens första immuniserade hudmodell. Genombrottet uppnåddes av CELLINK:s kund och partner sedan fyra år tillbaka, CTIBIOTECH, ett franskt regenerativt läkemedelsbolag. Tekniken uppnåddes genom konvergerande teknik som inkluderar 3D-bioprinting, vävnadsteknik och mänskliga celler, biologiska material och proteiner.

"CTIBIOTECH har investerat flera miljoner euro under de senaste sju åren inom industrialisering av bioprintning av mänskliga vävnader (hud, lever, tumörer etc.) för biomedicinska, farmaceutiska och dermokosmetiska applikationer", säger Dr. Nico Forraz, VD på CTIBIOTECH. "CELLINK:s BIO X tillhandahåller en flexibel teknikplattform för att implementera standardisering av mänsklig vävnadsproduktion."

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) drabbas 11 miljoner individer av brännskador som kräver läkarvård varje år, och transplantationsalternativ för brännskadeoffer är begränsade till hudtransplantationer från offrens egen kropp. Tyvärr avvisas och attackeras donerad hud ofta av mottagarens immunsystem, och både transplanterad hud från den egna kroppen eller en donator kan lämna betydande ärrbildning. Genom att producera hud med immunceller, möjliggör detta genombrott stora möjligheter för brännskadeoffer genom att möjliggöra printning av hud.

"Detta genombrott är en perfekt användning av BIO X och bekräftar vårt starka engagemang för att tänja på vetenskapens gränser", säger Itedale Namro Redwan, Chief Scientific Officer, CELLINK. "Vi är stolta över att arbeta med CTIBIOTECH för att påskynda lösningar för folkhälsoutmaningar och som har potential att förbättra livet för de miljontals som drabbas av brännskador varje år.”

Utvecklingen utvecklades i samarbete med NOVOPLASM-konsortium, ett forskningsprogram initierad av den franska regeringen bestående av franska Army Biomedical Research Institute, CTIBIOTECH, École Polytechnique och Institute Pasteur med målet att utveckla kall plasmateknik för behandling av infekterade brännskador och sårläkning av hudtransplantationer. Kall plasma är en medicinsk behandling som nyttjar extremt kalla elektriskt laddade gaser för att öka kväve och syre i vävnad som hjälper till vid läkning av brännskador med infektionskontroll och vävnadsregenerering.

"3D-bioprintning är en nyckelteknologi i CTIBIOTECH:s portfölj av mänskliga vävnadsproduktionsmetoder för att stödja regenerativ medicin och hälso- och sjukvårdstillämpningar", säger professor Colin McGuckin, VD och Chief Scientific Officer, CTIBIOTECH. "Med CELLINK:s BIO X i kombination med våra egenutvecklade protokoll för vävnadsteknik och expertis kan vi nu producera över 200 identiska funktionella mänskliga hudmodeller (med immunceller, talg, melanocyter etc.) från en enskild donator, för att stödja validering av medicintekniska produkter och andra terapeutiska strategier för patienter med brännskador."

Företag som är intresserade av att veta mer om CELLINK:s breda utbud av 3D-bioprinters, vänligen besök www.cellink.com

BICO Press office Sweden
Hedda Söderström, Communications Manager: + 46 73 509 2261
E-mail: press@bico.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 december kl. 09:00 (CET).

Bolaget har ett huvudsaklig fokus vid att utveckla teknologier som möjliggör Hälsa 4.0, med fokus på applikationsområdena vävnadsteknik, diagnostik, multiomik och cellinjeutveckling. BICO:s teknologier möjliggör för forskare inom life science att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernen har över 25 000 installerade produkter, inklusive hos världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 9 500 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com

CELLINK skapar framtidens hälsa som en del av BICO, världens ledande biokonvergensföretag. När CELLINK lanserade det första universella biobläcket 2016, demokratiserades inträdeskostnaden för forskare runt om i världen och bolaget spelade en viktig roll i att omvandla det då framväxande fältet för 3D-bioprinting till en blomstrande industri värd 1 miljard dollar. Idag erbjuder företaget branschledande biobläck, bioprinters, mjukvara och tjänster och har citerats i över 700 publikationer och används i fler än 1 000 akademiska, farmaceutiska och industriella laboratorier. I framkant av bioprinting-branschen strävar CELLINK efter att motverka bristen på organdonatorer genom biofabricerade transplanterbara organ och är fast beslutna att minska beroendet av djurförsök och öka effektiviteten i läkemedelsutveckling med mer fysiologiskt relevanta bioprintade organmodeller. Besök gärna cellink.com för att läsa mer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under BICO.

About CTIBIOTECH - Cellular Therapy Research Institute

CTIBIOTECH utvecklar och producerar prediktiva modeller av mänskliga vävnader och celler för biomedicinsk, farmaceutisk och dermokosmetisk forskning och utveckling. På CTIBIOTECH arbetar ett team av experter i världsklass som har banat väg för innovation inom biologisk ingenjörskonst och regenerativ medicin under de senaste 30 åren. CTIBIOTECH samarbetar med offentliga och privata organisationer för att utveckla innovativa lösningar för effektivitets- och säkerhetstester av aktiva ingredienser, dermatokosmetik, läkemedelskandidater, cellterapier och medicintekniska produkter. För mer information: www.ctibiotech.com