Biosero expanderar sin laboratorieautomatisering med nya produktlanseringar

Nya produkter i Bioseros Green Button Go®-portfölj erbjuder kunderna mer flexibilitet, större kontroll och strömlinjeformad prestanda för automatiserade arbetsflöden.

Biosero, Inc., ett BICO-företag, och en utvecklare av laboratorieautomationslösningar för att orkestrera vetenskapliga upptäckter, tillkännagav idag lanseringen av flera nya produkter och funktioner i företagets Green Button Go®-mjukvaruserie. Tillsammans skapar dessa produkter en rad avancerade funktioner för att hjälpa kunder att effektivisera, kontrollera och generera bättre resultat med hjälp av deras automatiserade laboratoriesystem.

Bioseros Green Button Go-mjukvara tillåter forskare att automatisera arbetsflöden i såväl enskilda arbetsstationer som operationer som sträcker sig över flera labb. Med flertalet tillägg, drivrutiner och ett intuitivt gränssnitt är Green Button Go en flexibel, skalbar och lätt anpassningsbar programvara för ett brett spektrum av laboratoriebehov.

Företagets mjukvaruserie Green Button Go Orchestrator är en helhetslösning för att designa, schemalägga, lansera och hantera arbetsflöden inom ett labb, mellan labb eller på anläggningar runt om i världen. Företaget har lanserat ett antal nya produkter och tillägg inom Orchestrator, inklusive:

• Data Services: Underlättar anslutningar till enheter, robotar, sensorer eller system i ett labb och fångar upp, kontextualiserar och koordinerar data som produceras i ett arbetsflöde.
  • Insights: Låter användare visualisera samtliga pågående processer, all insamlad data med realtidsdata från varje arbetscell och detaljerad analys för trender i instrumentanvändning.
  • Workflow Designer: Låter användare välja ett grafiskt dra-och släpp gränssnitt eller ett programmeringsgränssnitt med logiska villkor för att bygga automatiserade arbetsflöden.
  • Workflow Conductor: Möjliggör start eller schemaläggning av arbetsflöden från labbet eller på distans samt ger detaljerad information om status för aktuella uppgifter med verifieringskedja av alla tidigare processer.
  • Transportation Manager: Styr det fysiska flödet av material runt ett laboratorium eller över ett campus med hjälp av robotarmar, spårbaserade system, transportband, autonoma mobila robotar och andra transportalternativ.
  • IoT Agent: Använder sensorer och andra enheter för att digitalt ansluta instrument, prover eller andra element som inte kan integreras fysiskt i ett automatiserat arbetsflöde.
  • Lab Experience: Ett hanteringsverktyg för arbetsflöden som fångar och digitaliserar data från manuella uppgifter, vilket ökar reproducerbarheten

Biosero erbjuder också Green Button Go Scheduler, en mjukvaruserie som låter forskare integrera, styra och schemalägga flera instrument och enheter i labbet från ett enda gränssnitt. Schemaläggaren kan användas på egen hand eller som en del av Orchestrator-miljön. Scheduler har nu ett nytt gränssnitt samt flera nya produkter och tillägg:

• Batch Planner: Hjälper till att eliminera flaskhalsar och maximera instrumentanvändningen genom att tillåta användare att planera och schemalägga tidsförloppsexperiment och batchkörningar baserat på arbetscells- och instrumenttillgänglighet
  • Cell Maintenance Planner: Hanterar återkommande uppgifter i cellinje-generering eller odlingsapplikationer.
  • Multipath Scheduler: Ger användare mer avancerade verktyg för att flytta prover genom labbet, till exempel möjligheten att rita flera banor för olika plattor som kommer att köras samtidigt.
  • Assay Scheduler: Designad för laboratorier där många forskare använder samma system, vilket gör att gruppmedlemmar kan schemalägga den optimala tiden för sina experiment för att undvika konflikter och öka instrumentanvändningen.
  • 21 CFR 11 Manager: Gör det möjligt för forskare att köra automatisering i kompatibla miljöer med funktioner som lösenordsskydd, digitala signaturloggar, tilldelade användarroller och revisionsspår.
  • Universal Liquid Handling Interface: Ansluter alla vätskehanterare i ett labb till en enda åtkomstpunkt med ett användarvänligt gränssnitt.

”På Biosero mäter vi vår framgång utifrån de vetenskapliga resultat vi hjälper våra kunder att uppnå. Detta engagemang för kundernas framgång driver oss att ständigt söka möjligheter att förbättra deras laboratoriearbetsflöden med vår Green Button Go-mjukvara, säger Tom Gilman, VD för Biosero. "Vårt team är stolta över att erbjuda dessa värdefulla nya funktioner till våra kunder och vi ser fram emot att följa vetenskapen de kommer att möjliggöra."

För att se hur Bioseros produkter för laboratorieautomation fungerar, schemalägg en fysisk- eller virtuell rundtur på företagets Acceleration Lab i San Diego.

För mer information vänligen kontakta:

Avijit Minocha, Marknadschef, BICO

Telefon (USA): +1 (617) 637 5372

Email: akm@bico.com

Ruth Petersen, Marknadschef, Biosero

Telefon (USA): (858) 880-7376 x165

Email: ruthpetersen@biosero.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 februari kl 14:00 (CET).

Om Biosero

Biosero, en nytillkommen medlem i BICO-gruppen, utvecklar vetenskapscentrerad mjukvara och lösningar för laboratorieautomation  som gör det möjligt för forskare att orkestrera sina upptäckter i varje skede. Bioseros Green Button Go® Scheduler-programvara och integrationstjänster matchar laboratorieautomatisering med sina kunders vetenskapliga projekt och skapar ett sammanhängande system som accelererar verksamheten och ökar produktiviteten. Bioseros Green Button Go Orchestrator-applikationer tillhandahåller en komplett laboratoriehanteringslösning som styr arbetsflöden och operationer inom biovetenskap, bioteknik, läkemedels- och diagnostisk forskning. Biosero brinner för att samarbeta med organisationer som är dedikerade till att förbättra livet genom att tillgodose världens viktigaste behov. För mer information, besök www.biosero.com.

Bolaget har ett huvudsaklig fokus vid att utveckla teknologier som möjliggör Hälsa 4.0, med fokus på applikationsområdena vävnadsteknik, diagnostik, multiomik och cellinjeutveckling. BICO:s teknologier möjliggör för forskare inom life science att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernen har över 25 000 installerade produkter, inklusive hos världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 9 500 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com