Cellenion har ingått gemensamt marknadsföringsavtal för encells masspektrometri-baserad proteomikanalys

Samarbetet med Thermo Fisher Scientific, kommer att innefatta ett komplett arbetsflöde, från prov till slutgiltigt resultat, för forskare som utför multiplexerad encells proteomanalyser

BICO:s koncernbolag, Cellenion meddelar idag att bolagen ingått ett gemensamt marknadsföringsavtal med Thermo Fisher Scientific för att främja encells proteomanalyser. Målet med samarbetet är att kombinera Cellenions cellenONE® och proteoCHIPTM med Thermo Fishers TMT multiplexteknik och Thermo Scientific™ Orbitrap™ masspektrometrar för att leverera kompletta lösningar, från encellsisolering och automatiserad provbearbetning för masspektrometri (MS)-baserad proteomanalys på enskilda celler.

Cellenion har utvecklat cellenONE®, ett system som kombinerar bildbaserad encellsisolering och nanoliter-dispensering som utför samtliga steg i provberedningen med en enda enhet, och proteoCHIP 12*16, en dedikerad förbrukningsvara för automatiserad och avfallsreducerad provberedning för multiplexerad encells proteomanalyser.

Thermo Scientific Orbitrap masspektrometrar i kombination med utökad känslighet och throughput genom multiplexering av celler med TMT-isobarisk märkning möjliggör identifieringen av fler proteiner per enskild cell och från tiotals till hundratals celler per dag i deras plattformar, vilket tar oss från arbete med en cell i taget. Med encellsproteomik som ger viktig information om enskilda cellers tillstånd/status i heterogena miljöer, kommer kombinationen av denna provupparbetnings med Thermo Fishers TMT-multiplexeringsteknik och Orbitrap masspektrometrar att ge forskare kraftfulla verktyg för att standardisera MS-baserade arbetsflöden för encells proteomik.

"Detta partnerskap kommer att påskynda utvecklingen av nya lösningar för provberedning inför multiplexerad encells proteomanalyser", säger Dr. Guilhem Tourniaire, Managing Director på Cellenion. "Genom att automatisera provberedning hoppas vi kunna uppmuntra ökad användning av dessa revolutionerande metoder, förse biologin med en ny dimension och i slutändan bidra till framtidens hälsa."

Encellsproteomik har potential att förändra flertalet områden av biologin genom finfördelad och exakt forskning. Vi är medvetna om att våra kunder vill utföra encellsproteomik, eftersom deras mission är att främja människors hälsa”, säger Daniel Lopez Ferrer, Director för Proteomics Program på Thermo Fisher. “De är medvetna om att för att kunna utföra encellsanalys i stor skala, är våra masspektrometrar i kombination med TMT-multiplexing rätt väg att gå. Genom att samarbeta med Cellenion kan vi erbjuda forskare en smidig helhetslösning för att utföra encells proteomanalys som kommer att påskynda deras framsteg med att behärska biologins komplexitet."

För mer information om Cellenions encells masspektrometri-baserade proteomikerbjudande, besök gärna: www.cellenion.com/applications/single-cell-proteomics/

Isabelle Ljunggren, kommunikationschef
Telefon +46 (0) 708- 30 08 90
E-mail: il@bico.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 november 2021, kl. 14:30 (CET).

Med fokus på applikationsområdena bioprintning, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernen har över 25 000 installerade produkter, inklusive hos världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 9 500 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com

Om Cellenion

Cellenion erbjuder lösningar och tekniker för kontrollerad precisionsdispensering med applikationer inom isolering av encelliga och enskilda cellulära aggregat. Våra system möjliggör high-throughput, bildbaserad automatiserad dispensering av enskilda celler och/eller cellaggregat på valfritt underlag. Tillsammans med en rad dedikerade förbrukningsvaror möjliggör lösningarna miniatyrisering av provberedningsprotokoll på samma instrument före vidare analys i senare led. Utan outnyttjade volymer och med enastående återvinningsgrad erbjuder Cellenions plattformar unik kapacitet för applikationer inklusive för encelliga omics, sällsynta celler, celllinjeutveckling, läkemedelsscreening och 3D-modellutveckling. Cellenion är verksamt från Lyon, Frankrike. Företaget är ett dotterbolag till SCIENION GmbH och dess produkter säljs av SCIENION över hela världen.