CELLINK har beviljats ett patent för "Cellulose Nanofibrillar Bioink for 3D Bioprinting for Cell Culturing, Tissue Engineering and Regenerative Medicine Applications" från USPTO

CELLINK har beviljats ett patent för sin unika cellulosabaserade biobläck-teknik som möjliggör bioprintning av flera celltyper för vävnadsteknik och regenerativ medicin. Patentskyddet gäller den amerikanska marknaden. Företaget genomgår också processen för att utöka patentskyddet i ytterligare länder.

Patentskyddet (US Patent No. 10,675,379) från US Patent and Trademark Office visar unicitet och innovationshöjd. Denna teknik används i CELLINKs första biobläck, CELLINK® Bioink, som har expanderat till CELLINK Universal Bioink-serien (CELLINK® RGD, CELLINK® Fibrin, CELLINK® Skin, CELLINK® Bone och CELLINK® Laminink), utformad för att optimera bioprintning av mänskliga vävnader.

För forskning som involverar bioprintning av celler som fibroblaster, stamceller, näthinneceller, kondrocyter, osteoblaster, lungcancerceller och levercancerceller, ger detta enkla att använda samt biokompatibla CELLINK Bioink tillförlitlig och exakt kontroll under bioprintningsprocessen. Vilket är goda nyheter för forskare som vill utveckla hud, flercelliga, brosk, ben samt/eller cancer vävnadsmodeller för läkemedelscreening applikationer och forskning om regenerativ medicin.

”Vi är oerhört glada över att detta patent beviljats för vår revolutionerande biobläck-teknik och den första universella biobläck-plattformen. Detta patent är det som vår verksamhet härstammar från och har tagit nästan ett decennium av utveckling att förverkliga. Våra användares behov är unika, liksom våra biobläck, för att möta den ständigt växande efterfrågan på biobläck-teknologier som kan ge en biomimetisk miljö och bättre kontrollera bioprintningsprocessen för att skapa exakta och förutsägbara vävnadsmodeller. Vårt team på CELLINK är riktigt glada över att se de stora innovationerna som fortsätter att blomstra från hundratals laboratorier runt om i världen med CELLINK Bioink-serien. ” - Dr. Héctor Martínez, CTO

Det beviljade patentet förstärker företagets skydd för intellektuella egenskaper och kompletterar en komplett portfölj av bioprintningslösningar som utvecklas på CELLINK.

Erik Gatenholm, VD                                 Gusten Danielsson, CFO

Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00      Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04

Telefon (US): +1 (650) 515 5566             Telefon (US): +1 (857) 332 2138

E-mail: eg@cellink.com                            E-mail: gd@cellink.com

Denna information är sådan som CELLINK AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 juni 2020 kl.15:05.

CELLINK är ett nischat life-science bolag som utvecklar och levererar life-science lösningar för cellkultivering. Vi fokuserar på tre applikationsområden som inkluderar bioprinting, analysis och liquid handling & bioprocessing för att möjliggöra ett komplett erbjudande inom vår niche av life-science lösningar. Målet är att utveckla och kommersialisera cellkultiveringsteknologier som kan leda till att forskare har möjligheten att skapa mänskliga organ från 3D-bioskrivning. Bolaget grundandes 2016 och har installerat sina produkter i mer än 55 länder, CELLINK förändrar framtidens medicin. För mer information, vänligen besök www.cellink.com. Bolagets aktier handlas på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under kortnamnet CLNK B.