CELLINK och Atelerix möjliggör rumstempererad transport av 3d bioprintade konstrukt

CELLINK och Atelerix tillkännager i dag ett partnerskap för att marknadsföra Atelerix portfölj av innovativa hydrogelbiologiska inkapslingsprodukter, som bevarar ömtåliga biologiska prover vid rumstemperatur för säker transport. Konventionella transportmetoder involverar ofta lagring av celler och vävnader i flytande kväve eller torris, vilket kräver en frys-tining-process känd för att skada biologiskt material. Därför kommer alla företag och organisationer som använder 3D bioprinting att dra stor nytta av Atelerix-produkter som möjliggör lagring och frakt av känsliga primära celler, iPSC celler, flercelliga modeller vid rumstemperatur och särskilt 3D bioprintade konstrukt, som tillverkas med CELLINKs innovativa 3D bioprinters.

"I slutändan är det de enkla sakerna som gör skillnad", säger Dr. Himjyot Jaiswal, CELLINKs Scientific Team Lead för vävnadsteknik och cellbiologi. "Denna teknik kommer att göra det möjligt för forskare att "sänka barriären" för att inleda samarbeten mellan laboratorier som kräver att "levande material" flyttas från en forskare till en annan."

Atelerix sortiment av innovativa produkter, inklusive BeadReady™ (används för celler i suspension), WellReady™ (används för celler i odlingsplattor och 3D bioprintade konstrukt) och TissueReady™ (används för vävnadsprover och större 3D bioprintade konstrukt) kommer att kunna köpas från CELLINK, så att världens forskare kan få tillgång till alla nödvändiga produkter för bioprinting på ett och samma ställe.

"Nyheten om at två av de mest spännande och innovativa företagen inom life science samarbetar för att göra det möjligt för det vetenskapliga samfundet att leverera biofabricerade 3D-modeller är oerhört viktigt", säger Steve Swioklo, CSO på Atelerix. ”Tillverkningen av 3D bioprintade konstruktioner är ett av de snabbast växande applikationsområdena i dagens life science-industri, men det hindras av behovet av att leverera bioprintade vävnader och modeller från ett laboratorium till ett annat samtidigt som cellens livskraft och fin strukturintegritet bevaras. Atelerix produkter gör nu detta möjligt. ”

CELLINK CSO Dr. Itedale Namro Redwan instämmer, ”Vi är mycket glada att offentliggöra detta mycket viktiga partnerskap med Atelerix. Tekniken som de tillhandahåller för att leverera 3D-bioprintade konstrukt, vävnader och celler vid rumstemperatur kommer att ha stor inverkan på hur samarbeten mellan laboratorier utförs - och till och med på hur vävnader och organ transporteras från laboratorium till klinik eller klinik till- klinik. Vi ser Atelerix utbud av produkter som ett viktigt komplement till vår bioprinter- och biobläck-portfölj. ”

Erik Gatenholm, CEO
Telefon (Sweden): +46 73 267 00 00
Telefon (US): +1 (650) 515 5566
Email: eg@cellink.com
Gusten Danielsson, CFO
Telefon (Sweden): +46 70 991 86 04
Telefon (US): +1 (857) 332 2138

Email: gd@cellink.com

Denna information publicerades, med ovanstående kontaktpersoners tillåtelse, den 4 december, 2020. 10:00 CET.

Om  CELLINK

CELLINK är det ledande bio-convergence-företaget och en global leverantör av teknik, produkter och tjänster för att skapa, förstå och behärska biologi. Med fokus på områdena bioprinting, biovetenskap och industriella lösningar utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetiska industrier. CELLINKs produkter används i mer än 1 800 laboratorier, inklusive de topp 20 bästa läkemedelsföretagen, i mer än 60 länder och har citerats i mer än 700 publikationer. CELLINK skapar framtidens sjukvård. Besök cellink.com för att lära dig mer. CELLINK är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under CLNK B.

Om Atelerix

Atelerix grundades 2017 och är ett bioteknikföretag baserat i Storbritannien med en ny teknik som möjliggör transport av celler vid rumstemperatur, vilket undviker problem med kryo-logistik och särskilt skador som orsakats av celler genom frys-tö-processer. Dess applikationsområden är många - från forskningsprojekt till att skydda cellplattor för läkemedelsupptäckt till transport av cellulära terapier i blodpåsar. När Atelerix använder sin hydrogel för att inkapsla celler drar alla dessa applikationsområden nytta av tekniken, eftersom gelén fysiskt skyddar cellerna och säkerställer att de förblir livskraftiga under transporten. Besök Atelerix.co.uk för att lära dig mer.