CELLINK och Nanoscribe har gått samman för att lansera Quantum X bio, världens mest exakta 3D-bioprinter

Quantum X bio kombinerar CELLINK:s expertis inom bioprintning med Nanoscribes tekniska spetskompetens för att skapa den allra första bioprintern av sitt slag

Idag tillkännagav BICO-företagen CELLINK och Nanoscribe att de gemensamt lanserar av Quantum X bio, en revolutionerande bioprinter som ger forskare unik pritning med sub-micron-precision. Med hjälp av Two Photon Polymerization (2PP) är Quantum X bio det främsta verktyget för att miniatyrisera bioprintning, vilket omdefinierar innebörden av att arbeta med avancerade biomedicinska tillämpningar, inklusive vävnadsteknik och regenerativ medicin.

Byggt på den revolutionerande Nanoscribe Quantum X-plattformen av printers möjliggör Quantum X bio en printnings-upplösning på ner till 100 nanometer och låter forskare tillverka avancerade mikromiljöer för vävnadsteknik, anpassade stödstrukturer för cellstudier, detaljerade mikrofluidiska element och mikronålar eller mikrorobotar för läkemedelstillförsel. Med sitt lättförstådda användargränssnitt och enkla arbetsflöden är Quantum X bio ett optimalt verktyg för forskare.

“Att gemensamt utveckla produkter som denna är den exakta anledningen till att vi är så stolta över att vara en del av BICO-koncernen", säger Cecilia Edebo, VD för CELLINK. “Vi ser fram emot att kunna leverera detta system till våra kunder och se de fantastiska genombrott de kommer att uppnå.”

Med grund i Nanoscribes tekniska spetskompetens är den egenutvecklade teknologin anpassad och omarbetad genom samarbete med bioprintningsexperterna på CELLINK och implementerar viktiga funktioner såsom exakt temperaturkontroll, steril miljö och funktionaliserade biomaterial. Dessutom möjliggör bioprintern en ny nivå av upplösning inom biotillverkning och påskyndar innovation inom kritiska applikationer såsom vävnadsteknik, smarta hydrogelmaterial, läkemedelstillförsel, mekanobiologi och vaskulariserad vävnad.

“Vår industribeprövade Two-Photon Polymerization-teknologi i kombination med CELLINK:s expertis inom bioprintning kommer vara avgörande för många utmanande biologiska och biomedicinska tillämpningar och vi ser fram emot att utöka vår marknadsledande position inom 3D-mikrotillverkning med en dedikerad bioprinter”, säger Martin Hermatschweiler, VD för Nanoscribe. “Lanseringen av Quantum X bio bekräftar den inneboende kraften av samarbeten inom BICO-koncernen och vi är glada över att kunna frigöra den fulla potentialen vid sammanslagningen av tekniska och biovetenskapliga discipliner.”

Företag och organisationer som är intresserade av Quantum X bio får gärna besöka cellink.com och nanoscribe.com

BICO Press office Sweden
Hedda Söderström, Communications Manager: + 46 73 509 2261
E-mail: press@bico.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 december kl. 09:00 (CET).

Bolaget har ett huvudsaklig fokus vid att utveckla teknologier som möjliggör Hälsa 4.0, med fokus på applikationsområdena vävnadsteknik, diagnostik, multiomik och cellinjeutveckling. BICO:s teknologier möjliggör för forskare inom life science att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernen har över 25 000 installerade produkter, inklusive hos världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 9 500 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com

CELLINK skapar framtidens hälsa som en del av BICO, världens ledande biokonvergensföretag. När CELLINK lanserade det första universella biobläcket 2016, demokratiserades inträdeskostnaden för forskare runt om i världen och bolaget spelade en viktig roll i att omvandla det då framväxande fältet för 3D-bioprinting till en blomstrande industri värd 1 miljard dollar. Idag erbjuder företaget branschledande biobläck, bioprinters, mjukvara och tjänster och har citerats i över 700 publikationer och används i fler än 1 000 akademiska, farmaceutiska och industriella laboratorier. I framkant av bioprinting-branschen strävar CELLINK efter att motverka bristen på organdonatorer genom biofabricerade transplanterbara organ och är fast beslutna att minska beroendet av djurförsök och öka effektiviteten i läkemedelsutveckling med mer fysiologiskt relevanta bioprintade organmodeller. Besök gärna cellink.com för att läsa mer.

Om Nanoscribe

Nanoscribe grundades 2007 av ledande forskare och doktorander från Karlsruhe Institute of Technology (KIT) och är en pionjär och marknadsledande företag inom 2PP-teknologi. Företagets produkter används av kunder i över 30 olika länder över hela världen vilket möjliggör för kunder att förverkliga sina banbrytande idéer. Nanoscribe har skapat sin starka marknadsledande position genom högkvalitativ ingenjörskonst och smidighet för att ständigt utveckla sina produkter för att möta kundernas höga förväntningar. Nanoscribe räknar med att diversifiera sin produktportfölj ytterligare inom en snar framtid för att utöka kundbasen.

Företaget har sitt huvudkontor nära Karlsruhe, Tyskland, och har två dotterbolag i USA och Kina. Nanoscribe har cirka 80 anställda. Läs mer på nanoscribe.com.