CELLINK och partner Prellis Biologics tilldeladas Merck Innovation Award för den senaste tekniken utformad för att stärka farmaceutisk forskning.

2018 startade CELLINK ett samarbete med Prellis Biologics för att utveckla bioprintern Holograph X. Tekniken erkändes nyligen för sin förmåga av innovativa möjligheter för läkemedelsindustrin.

Holograph X, en bioprinter som använder högupplöst holografisk stereolitografi för att bioprinta små strukturer, har placerat CELLINK i den ärofyllda toppen inom innovativa medicinska system med potential för att ändra vad som är möjligt inom farmaceutisk medicin.

I tillkännagivandet erkänner Mercks seniorutredare Tim Rhodes CELLINK och dess Kalifornien-baserad utvecklingspartner Prellis Biologics för sin ”banbrytande teknik.” Priset tillkännagavs vid Merck Tech Symposium 2019, ett forum som fokuserar på ny teknik som ger beslutsfattande insikt i medicin. Evenemanget är ett möte för mer än 1 000 forskare från Merck med föredrag och posters, samt en leverantörsmässa med mer än 70 utställare.

Att utveckla högupplösta vävnader för att efterlikna de i människokroppen kräver ett pålitligt sätt att vaskularisera vävnaden för att effektivt sprida näringsämnen genom hela konstruktionen. Holograph X designades för att möjliggöra vaskularisering och för att stödja vävnadstillväxt som är tio gånger större än vanliga sfäroider. Systemet möjliggör tillverkning i labb av kapillärinnehållande organstrukturer och vävnader för transplantation, terapeutisk screening och komplex utveckling av 3D-kultur.

Den nya tekniken stärker CELLINK’s ambition att stödja och förbättra forskningsverksamhet inom läkemedelsindustrin. Holograph X designades i samarbete med Press Biologics Inc., ett strategiskt partnerskap som initierades för att främja kapaciteten hos de mest avancerade farmaceutiska forskarna.

"Detta partnerskap kombinerar nyckelstyrkorna av våra företag, vilket resulterar i en avancerad teknik för våra partners och kunder, vilket ger dem möjlighet att främja sin forskning inom områdena bioprinting och läkemedel," säger Erik Gatenholm, VD och medgrundare av CELLINK.

Gatenholm tillägger: ”CELLINK’s unika expertis gör det möjligt för oss att ta fram idéer, utveckla och validera ny teknik för att stödja dessa snabbt framväxande fält. I samarbete med begåvade partners bildar vi en kraftfull resurs för att utforma innovativa lösningar på deras utmaningar. ”

För mer information, vänligen kontakta

Erik Gatenholm, CEO                                                    Gusten Danielsson, CFO
Telefon: +46 73 267 00 00                                             Telefon: +46 70 991 86 04
E-mail: eg@cellink.com                                                 E-mail: gd@cellink.com

CELLINK har skapat en av världens första universella biobläck, idag använt av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Biobläcket kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om den framtida forskningen är framgångsrik, kan tillslut hela mänskliga organ skrivas i 3D-bioskrivare. CELLINK's universella biobläck visar utmärkta resultat och kan användas i både CELLINK’s egna 3D-skrivare och 3D-skivare utvecklade av andra operatörer. Erik Penser Bank AB, tel: +46 8 463 80 00, är Bolagets Certified Adviser. Bolagets aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet CLNK.