CELLINK offentliggör nytt distributionsavtal för encells RNA-sekvensering och NGS bilblioteksframställning

CELLINK AB och seqWell, Inc. har ingått ett avtal där CELLINK kommer att kommersialisera seqWells produkter, inklusive det kommande plexWell Single-Cell Rapid Kit för plattbaserad encells RNA-sekvensering till en bredare publik utanför USA. Avtalet omfattar hela seqWells sortiment av plexWell biblioteksframställningsskit för ett brett spektrum av multiplexerade NGS-applikationer.

PlexWell Single-cell Rapid Kit släpps i februari och kommer att erbjuda en omfattande biblioteksframställning för användare av CELLINKs plattformar för encellssortering och dispensering av reagens. Detta effektiviserar framställningen av NGS-bibliotek för snabb och enkel fullängds cDNA-sekvensering av hundra- eller tusentals celler, vilket möjliggör encellsanalys med marknadsledande precision.

Utöver distributionsavtalet kommer samarbete även ske att för att ytterligare nyttja plattformarnas kompletterande styrkor, integrera lösningar och tillgodose det växande behovet av multiplexering av komplexa genomiska analyser.

”Detta samarbete är ett spännande steg framåt för CELLINKs affärsområde Biosciences. Genom att arbeta med seqWell kan vi erbjuda ett komplett arbetsflöde för encells RNA-sekvensering och förberedelse av NGS-bibliotek, säger Julian Riba, CSO för CELLINK-företaget cytena. ”Det har gjorts enorma framsteg inom området för encellsanalys och vi vill nu göra detta tillgängligt för alla forskare. seqWells robusta teknik och rationella processer passar bra ihop med vår strategi att automatisera och demokratisera encellig omics-forskning,”

"Vi är glada att arbeta med CELLINK-teamet och bredda räckvidden för våra kraftfulla omics-verktyg till fler forskare, särskilt inom encellsapplikationer", säger Joseph Mellor, vd på seqWell. "Den kompletterande produktportföljen som våra företag erbjuder ger en mer integrerad uppsättning lösningar som tillgodoser våra kunders behov."

Erik Gatenholm, CEO                                                      Gusten Danielsson, CFO
Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00                                Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04
Telefon (US): +1 (650) 515 5566                                      Telefon (US): +1 (857) 332 2138
Email: eg@cellink.com                                                       Email: gd@cellink.com

Denna information publicerades, med ovanstående kontaktpersoners tillåtelse, den 8 februari, 2021 kl 14:00 CET.

Om CELLINK

CELLINK är det ledande bio-convergence-företaget och en global leverantör av teknik, produkter och tjänster för att skapa, förstå och behärska biologi. Med fokus på områdena bioprinting, biovetenskap och industriella lösningar utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetiska industrier. CELLINKs produkter används i mer än 1 800 laboratorier, inklusive de topp 20 bästa läkemedelsföretagen, i mer än 60 länder och har citerats i mer än 700 publikationer. CELLINK skapar framtidens sjukvård. Besök cellink.com för att läsa mer. CELLINK är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under CLNK B.