CELLINK tar live-cell teknologin Livecyte till en bredare publik

Idag tillkännagav CELLINK och Phasefocus ett partnerskap för att ta Livecyte, en high content live-cell mikroskopieringsteknologi, till en större marknad. Live-cell mikroskopering är en avgörande teknologi för att svara på några av de mest viktiga frågorna inom biovetenskap, men konventionella metoder involverar ofta märkning av celler vilket är en potentiellt skadlig process som kan förändra forskningsresultaten. Livecytes integration av den patenterade märkningsfria Quantitative Phase Imaging technology med toppmoderna automatiska cellspårningsalgoritmer gör det möjligt för användare att automatiskt karakterisera tillväxt, morfologi och rörlighet hos stora populationer av celler i ett 96-brunnars plattformsanalysformat. Att kombinera CELLINKs redan omfattande produktportfölj av bioskrivare, västkehanteringssystem och biobläck med Livecyte ger forskare en unik möjlighet att effektivisera arbetsflöden inom applikationsområden som läkemedelsutveckling, regenerativ medicin och cellbaserade analyser.

"Vi har tagit ett viktigt steg för att bättre kunna tillgodose våra kunders behov genom att lägga till den banbrytande Livecyte i vår växande produktportfölj för live-cell mikroskopering ” säger Paul Berning, Global säljchef på CELLINK. "Med produkterna CELLCYTE X och Phasefocus erbjuder vi våra samarbetspartners ett mer kontinuerligt arbetsflöde så att de kan fortsätta sitt arbete med att flytta fram gränserna inom medicinsk forskning.

Phasefocus VD Martin Humphry tillägger: ”Vi är mycket glada över att få arbeta med det begåvade teamet på CELLINK. Deras produktportfölj och vision passar naturligt med Phasefocus. Partnerskapet hjälper oss att nå en mycket bredare kundbas och ta Livecytes unika funktioner till en ny publik. ”

Erik Gatenholm, CEO                                                                           Gusten Danielsson, CFO
Telefon (Sverige): +46 73 267 00 00                                                      Telefon (Sverige): +46 70 991 86 04
Telefon (US): +1 (650) 515 5566                                                            Telefon (US): +1 (857) 332 2138
eg@cellink.com                                                                           Email: gd@cellink.com

Denna information publicerades, med ovanstående kontaktpersoners tillåtelse, den 19 januari, 2021 kl 14:00 CET.

Om  CELLINK

CELLINK är det ledande bio-convergence-företaget och en global leverantör av teknik, produkter och tjänster för att skapa, förstå och behärska biologi. Med fokus på områdena bioprinting, biovetenskap och industriella lösningar utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetiska industrier. CELLINKs produkter används i mer än 1 800 laboratorier, inklusive de topp 20 bästa läkemedelsföretagen, i mer än 60 länder och har citerats i mer än 700 publikationer. CELLINK skapar framtidens sjukvård. Besök cellink.com för att läsa mer. CELLINK är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad under CLNK B.

Om  Phasefocus

Phasefocus förändrar vad som är möjligt i levande cellanalyser genom att hjälpa forskare att upptäcka subtila skillnader i cellbeteende mellan hela cellpopulationer. Företagets produkter är baserade på en patenterad och prisbelönt beräkningsteknik, kallad ptychography. Från automatiserad karaktärisering av levande cellbeteende till världsrekordsättande elektronmikroskopi, möjliggör Phasefocus framsteg inom många olika områden av vetenskaplig forskning.Livecyte, Phasefocus's flaggskeppsprodukt, levererar en oöverträffad nivå av encellig data från levande celler. Etikettfri mikroskopering med hög kontrast, korrelativ fluorescens och kraftfulla automatiserade bildanalysalgoritmer resulterar i tidsförlopp med högt innehåll från standardanalyser med 96 brunnar.

Ta reda på mer om Phasefocus på www.phasefocus.com.