CELLINK tillkännager ett strategiskt partnerskap med Carcinotech för användning av CELLINKs 3D bioprintings teknologi för cancerforskning

CELLINK, en ledande leverantör av innovativa teknologier för 3D-bioprintningsapplikationer inom biovetenskap, meddelade idag att företaget kommer att samarbeta med Carcinotech för att förbättra och utveckla tekniken för 3D-bioprintning av Carcinotechs patenterade 3D-bioprintade vävnadsmodeller som kommer att efterlikna cancermiljön som finns i människokroppen. Carcinotech fokuserar på att producera micro-chip baserade på den cancercellmiljö som resulterar i cancerforskningsmodeller användbara för cancerläkemedelsutveckling och för att studera cancerbiologi.

I dag är en av de största utmaningarna för utvecklingen av cancerläkemedel och behandlingsmetoder det faktum att 85% av läkemedlen från kliniska prövningar inte når marknaden. Kliniska prövningar är fortfarande klassade som högrisk och mellan åren 2017-2018 sjönk antalet kliniska prövningar med positivt resultat inom onkologi från 11,7 % till 8,0 % (Global Oncology Trends 2019 av IQVIA). Den huvudsakliga orsaken till detta misslyckande är bristen på användbara forsknings- och testmodeller. Djurmodeller som används för prekliniska läkemedelsstudier är inte representativa för det mänskliga cancersystemet och användning av djurmodeller har minskat med 14% från 2011 då läkemedelsföretag och kliniska forskningsorganisationer (CROs) söker efter bättre läkemedelsutvecklingsmodeller för cancer. Carcinotech kommer att lösa detta problem genom sina produkter och tjänster. Samarbetet kommer att utnyttja CELLINKs innovativa och patenterade biobläck, extracellulär matrix (ECM) och laminin-baserade biobläck som gör det möjligt för mänskliga celler att växa och frodas som de skulle i människokroppen.

Dr. Itedale Namro Redwan, CSO, CELLINK

”Det är med stor ära vi tillkännager partnerskapet med Carcinotech. Detta samarbete kommer att utvidga CELLINKs segment för läkemedelsutveckling och leda till förbättrade verktyg för framtida utveckling av cancerläkemedel”

Ishani Malhotra, VD för Carcinotech

”Det är en fantastisk möjlighet för Carcinotech att samarbeta med CELLINK. Den expertis och kunskap som CELLINK har inom bioprintning kommer att hjälpa oss att gå vidare mot kommersialisering. Vår vision är att vara i framkant när det gäller att påskynda testning och upptäckt av cancerläkemedel genom våra produkter och tjänster som är lämpliga, och detta samarbete kommer att spela en stor roll för att uppfylla den visionen.”

Den utvecklade teknologin som kommer nyttjas under projektet har delvis finansierats med hjälp av forskningsmedel från EU-H2020-SMEInst-2018-2020-2 med projektnummer 829846.

Erik Gatenholm, CEO
Telefon (Sweden): +46 73 267 00 00
Phone (US): +1 (650) 515 5566
eg@cellink.com

Gusten Danielsson, CFO
Telefon (Sweden): +46 70 991 86 04
Phone (US): +1 (857) 332 2138
gd@cellink.com

CELLINK är ett Life science företag som utvecklar och levererar Life science lösningar för cellodling, med fokus på tre applikationsområden, bioprinting, analys, och vätskehantering och bioprocessing. Det utvecklar och marknadsför cellodlingssteknologier, vilket gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att bioprinta mänskliga organ och vävnader för farmaceutiska och kosmetiska tillämpningar. Grundat 2016, och aktiv i mer än 50 länder, så förändrar CELLINK framtidens medicin. Besök www.cellink.com för att läsa mer. CELLINK är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market under CLNK B.

Om Carcinotech

Carcinotech är ett företag i Storbritannien som fokuserar på att producera 3D-bioprintade cancermodeller. Produkterna kan inte bara ersätta djurförsök i prekliniska studier utan kan också användas som verktyg för att testa patientspecifika läkemedel och är en bra representation av cancermiljön i en mänsklig kropp. Vår vision är att ha vår modell i centrum för läkemedelsutveckling i offentliga och privata läkemedelslaboratorier och driva innovativ forskning vid akademiska institutioner. Trots framstegen inom cancerforskningen, växer efterfrågan på nya behandlöingsmetoder ständigt och vi är övertygade om att våra modeller kommer att ligga i framkant vid detta arbete. Vi stödjer också etisk behandling av djur och strävar efter att utveckla forskningsmodeller som är bra alternativ till djurförsök. För mer information besök www.carcinotech.co.uk.