CELLINK vinner prestigefyllda gold award för BIO X6 samt två utmärkelser inom design excellence för C.WASH och UP.SIGHT på iF Design Awards 2021.

CELLINK har tilldelats tre prestigefyllda utmärkelser av iF Design Awards 2021 för design excellence. Med dessa prestationer placerar sig CELLINK på iF World Design Index topp-10-lista inom health/medical.

Bioprintern BIO X6™ har tilldelats prestigefyllda iF gold award för sin innovativa och banbrytande design, något som mindre än en procent av alla bidrag belönades med. CELLINK tog även emot ytterligare två designutmärkelser för encellsdispensern UP.SIGHT™ och vätskehanteringssystemet C.WASH™. Utmärkelserna placerar CELLINK på topp-10-listan för vinnare inom health/medical-kategorin mellan 2017–2021.

Dessa utmärkelser är ett bevis på många timmars hårt arbete, vårt engagemang för våra kunder och den passion som designteamet har för sitt arbete. Det är en stor ära att detta arbete uppmärksammas och att dela detta med vårt begåvade designteam på CELLINK. Vi är oerhört stolta över BIO X6, särskilt med tanke på att den både har vunnit en Red Dot Award och
en iF gold award, detta visar på dess enastående designkvalitet. Vi ser verkligen fram emot att följa vad våra kunder kommer kunna uppnå med detta system
,” säger
Markus Grip, Global Head of Design, CELLINK.

iF juryutlåtande om BIO X6™

”Mycket professionell, sober och med perfekt fokus på användarens behov: denna bioprinter påskyndar läkemedelsutveckling och vävnadsteknik. Resultatet innebär: färre djurförsök, förbättrade testmöjligheter av nya läkemedel och lägre kostnader. Sex rörliga printhuvuden garanterar stor flexibilitet. En enastående innovation!”

Om BIO X6™
Med totalt sex printhuvuden är denna innovativa 3D bioprinter oerhört mångsidig. Den gör det enklare att ta fram mer komplexa och sofistikerade strukturer med ett bredare urval av material, celler och crosslinking-verktyg. Med de sex printhuvudena och en stor flexibilitet i konfigurering, kan forskarna genom att använda BIO X6 öka genomströmningen avsevärt, korta printtiden och förbättra experimentens effektivitet. BIO X6 är ett givet val för forskare som vill förbättra 3D-cellodling, vävnadsteknik, sjukdomsmodellering och läkemedelsscreening.  Läs mer om det vinnande bidraget: iF World Design Guide. För mer information om BIO X6.

Om iF WORLD DESIGN INDEX
En framstående oberoende grupp av 98 designexperter har bedömt 9 509 bidrag från 3 693 deltagare från 52 länder. Under tre dagar utvärderades, diskuterades och poängsattes bidragen online via det nya digitala verktyget iF digital jury tool©.

Isabelle Ljunggren, Kommunikationschef CELLINK
Telefon: +46 708-30 08 90
il@cellink.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 april 2021, kl. 15:00 (CEST).

Det världsledande biokonvergensföretaget CELLINK, grundades 2016 och tillhandahåller teknik, produkter och tjänster för att skapa, förstå och behärska biologi. Med fokus på applikationsområdena bioprintning, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. CELLINKs produkter används i fler än 1 800 laboratorier inklusive världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 1 600 publikationer. CELLINK skapar framtidens medicin. CELLINK är noterat på Nasdaq Stockholm, CLNK B. www.cellink.com

Taggar: