Delårsrapport januari-september 2021: Fortsatt stark organisk tillväxt, förbättrad bruttomarginal och utmaningar i försörjningskedjor

Tredje kvartalet: juli-september 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 315,6 MSEK (80,6), vilket motsvarade en ökning om 292 % (121) jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten uppgick till 59 % (49). Rensat för försäljning av icke återkommande pandemirelaterade hygienprodukter föregående år var kvartalets organiska tillväxt 80 %.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -33,8 MSEK (-5,6), vilket motsvarade en marginal om -10,7 % (-6,9). Rörelseresultatet har under kvartalet belastats med förvärvskostnader om totalt 4,7 MSEK (9,8). Andra jämförelsestörande kostnader inkluderar implementeringskostnader för ERP om 2,7 MSEK och kostnader för namnbyte och rebranding om 2,5 MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -105,0 MSEK (-12,2), vilket motsvarar ett resultat per aktie före och efter utspädning om -1,81 SEK (-0,26).
  • Bruttomarginalen uppgick till 73,1 % (66,2). I kvartalet påverkades bolaget positivt av produktmix, bland annat från tillkommande bolag, jämfört med andra kvartalet 2021. I jämförelsekvartalet påverkades koncernen negativt av valutafluktuationer samt försäljningen av hygienartiklar som skedde till lägre bruttomarginal.
  • Nettoomsättning från förbrukningsvaror uppgick till 63,1 MSEK (16,4), en ökning med 286 %. Andelen av total produktförsäljning uppgick till 23,0 %, vilket motsvarade en ökning med 1,3 procentenheter (21,7 % i jämförelseperioden).
  • Under kvartalet förvärvades Advanced BioMatrix för en total köpeskilling om 156,9 MSEK.

Första nio månaderna 2021: januari-september 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 738,2 MSEK (158,8), vilket motsvarade en ökning om 365 % (75) jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten uppgick till 69 % (29). Rensat för försäljning av icke återkommande pandemirelaterade hygienprodukter föregående år var den organiska tillväxten 86 %.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -58,1 MSEK (-27,3), vilket motsvarade en marginal om -7,9 % (-17,2). Rörelseresultatet har under de första nio månaderna belastats med förvärvskostnader om totalt 34,3 MSEK (9,8). Andra jämförelsestörande kostnader inkluderar implementeringskostnader för ERP om 2,7 MSEK och kostnader för namnbyte och rebranding om 6,5 MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -203,3 MSEK (-50,5), vilket motsvarar ett resultat per aktie före och efter utspädning om -3,62 SEK (-1,15).
  • Bruttomarginalen uppgick till 72,2 % (69,3). Bruttomarginalstrukturen i förvärvade bolag varierar beroende på produktmixen. En större andel serviceintäkter än föregående år, bland annat via förvärven av MatTek och Visikol bidrar positivt, medan framför allt Ginolis opererar med en lägre bruttomarginal än övriga bolag i koncernen.
  • Nettoomsättning från förbrukningsvaror uppgick till 140,6 MSEK (29,4), en ökning med 378 %. Andelen av total produktförsäljning uppgick till 21,9 %, vilket motsvarade en ökning med 2,4 procentenheter (19,5 % i jämförelseperioden).

BICO fortsätter att visa en god försäljningsutveckling om 292 procent driven av M&A och 59 procent organisk tillväxt. Vi såg en god efterfrågan på instrument och reagenser och såg även en ökad andel intäkter från förbrukningsartiklar samt nya produktlanseringar. Vi lyckades med detta, trots att tre av koncernens bolag haft utmaningar i sin globala varuförsörjningskedja i kombination med underkapacitet i sin produktion. Vi har adresserat dessa utmaningar och bedömningen är att vidtagna åtgärder kommer få en gradvis effekt, från och med fjärde kvartalet 2021. Till följd av detta var orderingången under kvartalet starkare än omsättningen vilket genererat en signifikant ökning i koncernens orderstock”, säger Erik Gatenholm, vd och koncernchef för BICO.

Vår mission är att fortsätta utveckla koncernens agenda för biokonvergens genom produktutveckling och innovation som resulterar i lösningar till våra kunder som adresserar de hälsoutmaningar vi står inför och som bidrar till framtidens hälsa. Vi fortsätter att investera för att skala upp vår organisation för att kunna leverera på vår långsiktiga tillväxtstrategi genom till exempel nyrekryteringar inom samtliga funktioner, större lokaler och investeringar i FoU. Under årets sista månader kommer vi fokusera på att se till att de åtgärder som genomförts för att komma till rätta med de utmaningar vi har med varuförsörjnings- och leveranskedjorna ger resultat”, säger Erik Gatenholm, vd och koncernchef för BICO.

Telefonkonferens 10 november 2021
Presentationen kommer hållas på engelska och presentationsmaterial kommer finnas tillgängligt på www.bico.com/investerare

Datum: onsdagen den 10 november, 2021. Kl. 14:00-15:00 (CET)
För audio: +46 8 502 439 36 Konferens-ID: 733 136 669#
För video:
Videolänk till presentationen
Talare: Erik Gatenholm, VD, Gusten Danielsson, CFO och Jonas Schöndube, Business Area Director Biosciences

Bilaga: Delårsrapport januari-september 2021

För mer information vänligen kontakta:

Gusten Danielsson, Ekonomi- och finansdirektör

E-mail: gd@bico.com

Telefon:
070 830 08 90

E-mail: il@bico.com

Denna information är sådan som BICO AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 november 2021, kl. 08:00 (CET).

Med fokus på applikationsområdena bioprintning, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernen har över 25 000 installerade produkter, inklusive hos världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 9 500 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com