DISPENDIX välkomnar Petros Apostolopoulos som ny VD för att stärka positionen som ledande vätskehanterings- och labautomatiseringsföretag

Från och med den 2 augusti 2021 leder Petros Apostolopoulos, som har gedigen erfarenhet av att lansera högteknologiska produkter inom Life Science-automatisering, DISPENDIX.

DISPENDIX, ett BICO-företag kommunicerar utnämningen av Petros Apostolopoulos som ny vd för företaget. Petros kommer leda arbetet inom produkt, tillväxt, marknadsexpansionen och övergripande affärsverksamhet och kommer fortsätta att driva strategi och inriktning för DISPENDIX för att leverera kundnytta/värde för våra kunder.

Före DISPENDIX arbetade Petros i över 15 år på Festo, en global ledare inom automations-teknologi, där han var ansvarig för vätskehanteringsportföljen, skapade och implementerade strategi, FoU och verksamhet och byggde team i Tyskland, USA och Brasilien.

DISPENDIX grundades 2016 som en spin-off från Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation i Stuttgart, Tyskland. Visionen var att etablera en prisvärd och innovativ teknik för kontaktfri vätskehantering. Idag har DISPENDIX vuxit till att ha en global kundbas inom forskning, akademi och läkemedel.

Jag är väldigt glad över att bli en del av det dynamiska och begåvade DISPENDIX-teamet", säger Petros Apostolopoulos, vd för DISPENDIX. “DISPENDIX har redan satt nya standarder för lågvolymdispensering med sin banbrytande drop-on-demand-teknik. I nästa fas av vår verksamhet kommer vi att arbeta med våra kunder för att skapa framtidens hälsa genom ny teknik för vätskehantering.

Sedan BICO grundades 2016 har bolaget strategiskt byggt en expansiv portfölj av Life Science-produkter som spänner över bioprintning, diagnostik, labautomatisering, biosciences och andra viktiga vertikaler. Dess enheter används redan i fler än 2 000 laboratorier i 65 länder – inklusive Harvard, Stanford, Roche, Merck, Novartis, J&J, AstraZeneca m.fl. Som BICO-företag har DISPENDIX fokus på sin agenda för biokonvergens genom att sammanfoga ny teknik för att förbättra människors hälsa. Sedan BICO förvärvade DISPENDIX har bolaget vuxit med mer än 1 000 procent.

Det finns ingen bättre lämpad än Petros för att skapa tillväxt för DISPENDIX och den kontext bolaget är verksamt inom och främja dess uppdrag i att skapa medicinens hälsa genom vätskehantering och labautomatisering”, säger BICOs vd och medgrundare Erik Gatenholm. “Hans goda erfarenhet inom området kommer att hjälpa hela teamet att göra framsteg inom livräddande läkemedelsupptäckter - och diagnostik.

Företag som är intresserade av att samarbeta eller använda DISPENDIXs vätskehanterings- eller labautomatiseringsenheter hittar mer information på dispendix.com.

För mer information vänligen kontakta:

Telefon: 070 830 08 90
E-mail: il@bico.com
BICO Press office
E-mail: press@bico.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti kl. 08:00 (CEST).

Om DISPENDIX
DISPENDIX GmbH, den främsta leverantören av lösningar för kontaktfria vätskehanteringslösningar inom nano- till mikroliter, grundades 2016 som en spin-off från Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation (IPA) i Stuttgart, Tyskland.

År 2018 förvärvades DISPENDIX av världens ledande biokonvergensföretag BICO, som nu omfattar över 900 kollegor, 11 företag och som erbjuder en portfölj av teknologier, produkter och tjänster för att skapa framtidens hälsa. En del av portföljen består av DISPENDIX patenterade och allmänt erkända teknologi, I.DOT (Immediate Drop-on-demand Technology), som ger intuitiv automatisering, precision och hastighet till varje labb, vilket möjliggör för forskare att optimera arbetsflöden för vätskehantering och påskynda sin forskning inom en rad applikationer.

DISPENDIX vätskehanteringsteknologi möjliggör nya upptäckter inom områden som läkemedelsutveckling, diagnostik och syntetisk biologi. Vi tror att tekniska framsteg och vetenskap är som gjorda för varandra. Bra teknologi förenklar vetenskap. www.dispendix.com

Med fokus på applikationsområdena bioprintning, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernens produkter används i fler än 2 000 laboratorier inklusive världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 1 850 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com

Taggar: