Kommuniké från extra bolagsstämma i BICO Group AB (publ)

Vid extra bolagsstämma i BICO Group AB (publ) (”Bolaget” eller ”BICO”) den 17 november 2021 fattades följande beslut.

• Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att välja Susan Tousi till ny styrelseledamot i BICO. Styrelsen består följaktligen av Carsten Browall (styrelseordförande), Aristotelis Nastos, Bengt Sjöholm, Christian Wildmoser, Erik Gatenholm, Helena Skåntorp och Susan Tousi, samtliga för tiden intill slutet av nästa årsstämma.
  • Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan företrädesrätt från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier av serie B. Bemyndigandet får utnyttjas för emissioner av aktier av serie B vilka ska kunna genomföras som kontant-, apport- eller kvittningsemission motsvarande högst 20 procent av det vid tidpunkten för emissionsbeslutet registrerade aktiekapitalet i Bolaget. Emissionskursen ska fastställas på marknadsmässiga villkor.
  • Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska endast kunna ske i samband med förvärv av verksamheter, bolag, andelar i bolag samt rättigheter eller för Bolagets fortsatta expansion. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att styrelsen snabbt och effektivt ska kunna emittera aktier i Bolaget att användas som betalningsmedel genom apport eller kvittning eller på ett effektivt och billigt sätt anskaffa kapital att använda som betalningsmedel.
  • Det nya bemyndigandet ersätter befintligt bemyndigande från årsstämman den 26 april 2021.

Vid extra bolagsstämman var cirka 72 procent av rösterna representerade.

E-mail: il@bico.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 november 2021, kl. 12:40 (CET).

Med fokus på applikationsområdena bioprintning, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernen har över 25,000 installerade produkter, inklusive hos världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 9 500 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com